
ASUB VÕITLUSSE: Ajaloolane Jaak Valge usub, et ka praegused liinilepingud võiks üle vaadata ja neid korrigeerida.
Foto: Rita Loel
Saaremaal elav ajaloolane Jaak Valge tegi laupäeva õhtul Kuressaare linnuses peetud ebatavalisel sümpoosionil “Merega piiratud mõistus” ettepaneku luua kodanikualgatuse korras survegrupp, mis jälgiks kehtivate liinilepingute täitmist, analüüsiks olukorda ning osaleks oma esindajate kaudu edasistes läbirääkimistes praeguste ja tulevaste vedajatega.
Tänaseks on Valge algatusega mõned inimesed juba ühinenud ning mees on vajadusel ka valmis edasistel liinilepingute sõlmimistel läbirääkimiste laua taha istuma.
Jaak Valge ütles Saarte Häälele, et kuna ta on töö tõttu sunnitud väga tihti – keskmiselt kord kuni kaks nädalas – mandril käima, on ta kogenud nii laeva- kui ka lennuühenduse miinuseid omal nahal. “Kui tead varakult oma käimisi ja saad pileti varakult ette broneerida või osta, on hästi, aga paljudel aktiivsetel inimestel, sh minul, selgub sõiduvajadus alles päev varem või eelmisel õhtul, mil parvlaevale piletit enam broneerida ei saa ning lennukipilet on juba kalliks läinud,” rääkis ta.
Püsiühendusse pole usku
“Väidan, et ebamõistlik ühendus ja maksumaksja dotatsiooni sisuline raiskamine ei ole ainult minu probleem,” märkis Valge, lisades, et püsiühendusse tal erilist usku ei ole. Samas on Valge arvates saare areng, uute inimeste siia asumise võimalikkus kinni just selles, kui hõlpsalt on võimalik saartele saada ja siit ära käia, ilma et peaks neid käimisi nädalaid ette planeerima.
Üks ajend on Valgel veel, selleks on tema sõnul asjaolu, et ta on Saaremaal kolm aastat elanud, aga ise suurt midagi siia panustanud ei ole.
Valge usub, et ka kehtivad laeva- ja lennuliikluse liinilepingud võiks üle vaadata ja korrigeerida. Ta usub, et olgugi et need kehtivad veel aastaid, saaks midagi ikka ümber vaadata.
Järgmiste lepingute sõlmimise juures loodab ta näha juba ka saarlaste (st survegrupi) esindajaid oma konkreetsete ettepanekutega, mis põhinevad korralikul analüüsil.
Ministeeriumis töötavad Valge teada tarmukad ja tublid ametnikud, aga nad vahetuvad tihti ja neil on sada muud tegemist, maavalitsus on aga riigi esindus Saaremaal.
“Nii on meile eluliselt tähtsa ühenduse üle seni otsustanud isikud, keda me valinud ei ole ja kelle ametis püsimine ei sõltu sellest, kui sobivad lepingud nad teinud on,” rääkis Valge, kes on ka nõutu, et maavalitsus ei ole tema teabenõudele vastanud. “Küsisin 6. mail ja täna (eile – toim) kordasin uuesti, kui suur on Estonian Airi ärajäänud lendude osakaal ning kui suur on lennuki täitumus viimasel aastal,” märkis ta.
Saare maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna nõunik Mika Männik nentis, et tema lauale ei ole Valge küsimusi kahjuks jõudnud ning seega ei ole ta saanud neile ka vastata. Männiku sõnul järgib maavalitsus transpordi korraldamisel seadust ja kui seadus kellelegi ei meeldi, siis peaks ta pöörduma pigem Toompeale. Samas kahtles ta, et kas nii revolutsioonilisi samme, kui Valge plaanib, on ikka mõtet astuda.
Ministeerium toetab
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi lennundus- ja merendusosakonna juhataja Andres Lippmaa ütles, et koosolekute ja ühingute moodustamise vabadus on põhiseaduses sätestatud. Ta lisas, et kohapealt suheldakse maavalitsuse ametnikega, kes peaksid olukorraga kursis olema.
Samas tõi ta näite Hiiumaalt, kus ettevõtjad ja omavalitsuste esindajad on transpordi osas moodustamas töörühma, et leida erinevate alternatiivide seast parim lahendus Hiiumaa laevaühenduse osas pärast aastat 2016, ja ministeerium toetab seda algatust.
Siia ei peagi tulema siia elama,et viriseda.Paar korda maha jäänud laevast või lennukist kohe hakkab asju ajama.Saare völud peavad olema ja iga kingsepp jäägu oma liistude juurde
vaata selles häda ongi, et laevad ja graafikud samad, ooteajad ju pikenevad järjest.
Võiks ikka aru saada, et esmane pääs saarele peab olema püsiühendus, seega mööda silda, ainult laeva- ja lennuühendusest jääb väheseks. Kui sild olemas, siis hiidlastelgi alternatiivne kojupääs lihtsustub.
tarku inimesi
Jälle näide kus inimene kes asjast miskit ei jaga, laiutab lõugu. Ja paljud kuulavad suu ammuli, et vaat kus tore mees.
Saarele peabki selleks tulema,et märgata hädasid a.Mis oluliselt piiravad ettevõtlust b.halb pole mitte ainult ühendus mandriga,vaid ka Saare sisene c.praeguse liikluse doteerimine on tõesti kurjast,et mitte öelda parasiitlik.Olen arvamisel,et püsiühendus on alternatiiv.Kui võtaks eeskuju taanlastelt,sakslastelt.Mida siin nii väga hoida on,ennem peita kolhoosiaegseid kivivaresid,lagasese mattunud kasimata majapidamisi,mõned ju täiesti tee ääresMetsaalustele veetakse jätkuvalt rämpsu.Keskkonna inspektsioonist Saaremaale pole mõhkugi.Ja Saaremaa süvasadam!!!
Oled ilmselt väga hea jagaja. Palun selgita siis, millisel moel loos tutvustatud tegelane lõugu laiutab. Ära häbene, me ei jaga ju asjast midagi. Sinu õige arusaam aga huvitab väga. Näiteks: kuidas saan mina Pärnusse 23.06 kell 16:00, kui mulle teatatakse sellest sõidust samal päeval kell 11:00? Õhtul kell 9 aga pean tagasi olema Kuressaares. Kuidas korraldan asjaajamised? Valgalasena (tallinlasena, tartlasena…) olen esimese järgu eestlane ja probleeme (Pärnu sõidul) ei tule. Aga saarlasena?
Ootame Sinu nõuannet.
püsiühendus on saaremaale hädavajalik- need kes räägivad siin mingitest saare võludest jne nendel inimestel küll ei ole mitte mingit ettekujutust asjdest. kahju on aga sellest, et seda silda ei tule mitte kunagi või kui tuleb siis peab toimuma riigipööre.
Olen päri artikli autoriga, sest see sõit siit ja mandrilt tagasisõit on ikka täielik absurd juba. Viimane näide eelmisest kolmapäevast, mis on liikluse poolest neutraalne päev ja võib arvata, et tagasisõitjaid on vähe aga võta näpust, ei mahtunud 17.00 väljuvale praamile ja 18.00 väljuvale praamile sain viimaste hulgas peale. Mida teha aga nädalavahetustel, kus massid mitmekordistuvad. Siin tuleb süüdistada just Eesti Riiki oma saamatuses lahendada lihtne transpordiprobleem Saare elanike suhtes.
Paljud kohalikud mängivad ainult oma saare võlude peale, teadmata, et mandril jagub neid võlusid palju rohkem, palju odavamalt ja palju mugavamalt.
et liiklus väinemeres inimesi jätkuvalt erutab on hea ja üks kodanikualgatus ei saa mitte halvemaks muuta. Tõsi ta ju on, et mitte kõik ei laabu alati nii nagu tahaks ja seliine olukord, kus midagi enam paremini teha ei saaks pole ka nagu päris reaalne. Nii et jõudu, Jaak!
justnimelt: silda pole väga vajagi, kui saaks näiteks pärnus ära käia peale tööpäeva õhtul. 16.30 hakkan kuressaarest liikuma, 18.00 praamile, 19.00 olen pärnus, tund-paar tegutsen seal ja siis on juba päris kriitline, kas jõuan 22.00 praamile või mitte. Kontserdikülastused tuleb kõik heaga ära unustada, nii tallinnas kui pärnus. Kui jsut ei taha öömaja eest maksta või sugulasi-tuttavaid tüüdata. Võrukas käib tallinnas kontserdil ära ja kell 23 sõidab koju. Jah, jõuab küll 1-pool2 koju, aga vähemalt on kodus.
“Merega piiratud mõistus” – sellega on kõik öeldud.
Tundub, et saarlased eelistavad kannatada, selle asemel, et asjad mõistlikult ära lahendada. Siis saab kõigile rasket elu kuulutada ja kaastunnet lunida. Jõudu ja edu ettevõtlikule mehele, äkki hakkab tõesti midagi lahenema, esialgu muutub ühendus üha hullemaks.
Mis sa mandrimehest ikka tahad – mõistus on kohe merega piiratud nii kui kohale jõuab. Püsiühendusse ei usu ja teabenõude esitab maavalitsuse asemel tundmtule asutusele mis ilmselt eksiteeris ajaoo paarsada aastat tagasi. Tundub et soovib kusagile kandideerida algavatel valimistel? Siiski huvitab kommenteerijate seisukoht – mis nimelt on viimastel aatatel hullemaks muutunud? Parvlaevaliikluses on graafikud ja laevad samad? Lennuliikluses on kaks korda suurema mahutavusega lennuk?
tüüpilene ja Valli
Miks te halvustate Saaremaale asunud mandrimeest, kes ka ju nüüd saarlane? On ju hea, kui keegi selle probleemiga tegeleb, millega meie, pikemat aega saarel elanuna, pole taibanud seni tegelda. Valge on vägagi tunnustatud majandusajaloolane, kes oskab sedavärki asju hästi märgata ja lahendusi välja pakkuda. Hoidkem tarku inimesi, kes on otsustanud Saaremaale kolida, meie oma ajupotentsiaal kipub kahjuks siit välja rändama ja nii mõnedki vallad on seepärast hädas pädevate juhtide leidmisega.