Saarlased tuhavangis

Islandil tuld sülgava Eyjafjallajökulli vulkaanist tekkinud ja Euroopa kohale kandunud tuhk on toonud nii mõnegi saarlase reisiplaanidesse ootamatud muutused.

“Mõned on rõõmsad, et puhkus pikeneb. Enamik tahab koju. Rahalised võimalused hakkavad lõppema. Paanikat ei ole, tüdimus ainult,” ütles Türgis alates reedest kojulendu ootav Eveli Kallas. Ta ütles, et inimesed saavad olla küll hotellis, kuid pool rahast tuleb endal tasuda.

Samuti oli Türgis Ott Tänak, kes ei jäänud ootama, millal lennukid lendama hakkavad, vaid hakkas koju tulema autoga. “Praegu näitab Tallinna 2670 km,” ütles Tänak eile pealelõunal. Autoõnnetusse sattunud rallimees loodab vaatamata valule ka ise rooli istuda, et kiiremini koju jõuda. Kolmapäevaks loodab ta kohal olla.

Peaaegu juba lendasid

Keerulisema probleemi ees seisid Saaremaa Laevakompanii tegevjuht Tõnis Rihvk ja finantsjuht Einar Riim, kes viibisid töökohustuste tõttu Mallorcal. Algse plaani kohaselt pidid mehed Tallinnas olema juba üleeile õhtul. „Jäime lõksu küll, kuid oleme ilusti hakkama saanud, saime praeguse seisuga lihtsalt ühe päeva lisaks tööd teha,“ sõnas Rihvk.

Riim lisas, et kuna Lõuna-Euroopas olid lennujaamad avatud kauem kui Kesk- ja Põhja-Euroopas, siis prooviti pääseda mõnele Hispaaniasse suunduvale lennukile. See ka õnnestus, istuti juba lennukis, mis sõitis ruleerimisrajale, kuid pööras siis otsa ringi ja naases terminali. Seejärel suleti ka kohalik lennujaam.
Eile pärastlõunal olid nad laeval, mis suundus Barcelonasse. “Üks variant on, et lennukid hakkavad liikuma, teine on see, et Euroopa mandriosas on võimalik ka rongidega liikuda, autorendis on järjekorrad vähemalt kaks päeva, soovitatud on ka auto osta ning ka hääletada, aga hääletamise east olen juba väljas,” jutustas Rihvk.

Pikemalt mõtlemata võttis tee koju mööda maad ja merd ette Valjala vallavanem Kaido Kaasik, kes käis Brüsselis tööasju ajamas. Kaasik pääses koju, seigeldes rongi ja laevaga marsruudil Brüssel-Köln-Hamburg-Lübeck–Stockholm-Tallinn. Kokku oli Kaasik teel kaks ööpäeva.
Vallavanem märkis, et kuna nõukogude ajal reisimise karastus on nii suur, siis viriseda ei ole mõtet ja koju on võimalik tulla ükskõik kust maailma otsast ja ükskõik mis viisil.

Euroopa lennuliikluskaose mõjud ulatuvad ka kaugemale. Eesti asjur Afganistanis, saarlane Tanel Sepp märkis, et paljud rahvusvahelise kogukonna esindajad on sunnitud oma väljateenitud puhkust edasi lükkama või siis vastupidi, ei saa oma puhkuselt tagasi tulla.

Saaremaa kohal tuhapilv

Erinevate meediakanalite kaudu hakkas eile õhtupoolikuks laekuma infot, et suuremad õhuruumid saavad siiski üsna pea keelu alt vabaks. Samas ei ole jutt tuhapilvedest vaid väljamõeldis või liigne hirm, nagu paljud arvavad, vaid need on ka Saaremaa kohal täiesti olemas. Lennuameti andmetel pöördus Tallinnasse tagasi siit Rootsi startinud eralennuk, sest piloot nägi Saaremaa kohal õhus tuhapilve, kirjutas Delfi.


Lennujaama pole mõtet minna!

Samal ajal kui paljud kodanikud ootavad maailmas ja Euroopas kojulendu, peavad oma plaanid ümber tegema ka Eestist välja soovinud reisijad. Reisibüroo Wris esindaja Krista Esta sõnul peaks inimene selle asemel, et tormata lennujaama lendu ootama, jälgima uudiseid ning võimaluse korral lennujaama infot internetis ja võtma ühendust reisi müünud reisibüroo või reisikorraldajaga.

Esta märkis, et lennupiletite puhul kompenseerib piletid täies mahus lennufirma, pakettreisi puhul tagastavad reisikorraldajad reisi maksumuse, v.a bürookulud, mis tavaliselt on ca 700-800 kr, ning teatud otsesed kulud (näit viisa vms). Kuigi tegemist on force majeure (vääramatu jõud – toim) olukorraga, siis Eesti kindlustusseltsid on inimestele vastu tulnud ning teatanud, et nad siiski loevad tuhakriisi juhtumid kindlustusjuhtumiks.

Ifi kindlustusfirma esindaja Eva-Grete Aljas märkis, et vulkaanilise tuha liikumise tõttu lendude tühistamisest või edasilükkamisest tekkivad kahjud, mida ei hüvita näiteks lennufirma või reisibüroo, katab Ifi reisikindlustus reisitõrke kindlustussumma ulatuses. Hüvitamise tingimuseks on kehtiv reisitõrkekindlustus, mis on If kindlustuses sõlmitud enne 15. aprilli 2010.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 72 korda, sh täna 1)