Autoring: padi pepu alla ja sõitma

Autoring: padi pepu alla ja sõitma

Foto: Raul Vinni

Kuressaare linna vahest ainuke noortele mõeldud tehnikaring on tegutsenud vaikselt, kuid järjepidevalt. Varsti pea veerand sajandi jooksul on sealt algsed liiklus- ja autosõidukogemused saanud oma 400 noort.

Pühapäeval on tuisune. See ei takista Kuressaare noorte huvikeskuse autoringil korraldamast Nasva lähistel Nasva Lumelabida nimelise lumerajavõistluse viimast, kuuendat etappi. “Nimi on selline, kuna esimesel etapil ei olnud mul stardilippu ja siis andsime starti lumelabidaga,” naerab 1987. aastast ringi vedanud Toomas Sepp. Nüüdseks on ka stardilipp olemas.

Sõitjaid on 20 ringis, noorim neist 9-aastane. Pisemad poisid võtavad autosse pepu alla panemiseks padja kaasa, kuid see ei takista neid korralikult sõitmast. Vaevalt et paljud igapäevaselt autoga kilomeetreid mõõtvad kodanikud suudaksid poiste sõiduosavusele jäärajal vastu saada.
Rada on sisse lükatud Nasva külje all asuvale põllule. Ise kunagi autoringis käinud ja nüüd oma poja sõite vaatav Ivo Uustulnd räägib, et küsis raja tegemiseks allkirjaga nõusolekut kõigilt kuuelt maaomanikult ning kõik olid ka nõus.

Raja lükkas sisse Hillar Lipp ning mehed organiseerisid jääraja tarvis ka kümneid tonne vett. Toomas Sepp nendib, et ilma abilisteta ei saaks suurt midagi toimetada. Asja viib suuresti edasi entusiasm.
Suureks eeskujuks on poistele näiteks Ott Tänak ja Raigo Mõlder, kes on autoringi tegemistes ka jõudumööda kaasa löönud. Tänak on sõitnud lumerajavõistlusel poistele aegu ette ning ka sel pühapäevasel võistlusel anti kõigile osalejatele liikluseeskirjad, millel ilutsemas Eesti esirallisõitja autogramm. Kasulik meene.

Annab sõiduoskuse

“Alustasime 1987 poistemaja juures,” meenutab Toomas Sepp ja lisab, et idee ise tuli Tallinna pioneeride paleest. Esimese sõiduki keevitas ringijuht ise kokku ja ring võis käima minna. Nüüdseks on Sepa hinnangul autoringist läbi käinud 400 lapse ringis. Alustajaid on olnud rohkemgi, kuid kõik sügisel alustanud alati kevadeni vastu ei pea. On juba vahetunud ka põlvkonnad – nüüd on autoringi jõudnud nende poiste, kes ise 13–14-aastaselt ringis käisid, lapsed.

“Vigursõit, lumerada, noorterallid,” loetleb Sepp alasid, millega tegeletakse. Ringil on kaks Kuressaare linna ja Silberauto koostöös soetatud Mitsubishi Colt sõiduautot, millega harjutatakse. Masinad on küll vanad ja vajavad putitamist, kuid liiguvad siiski.
Alati võiks olla ja teha asju rohkem, aga teadaolevalt on raha kõigil vähe ning autod neelavad seda ka korralikult. Siin on jälle abiks toetajad. Näiteks aitab endine rallisõitja Priit Liblik autode remontimisel, Ivo Uustulnd pakkus ringile oma ettevõtte suurt saali, et saaks korralikult liikluskoolitust läbi viia. Abiks on ka Avo Reimal, Margus Sepp ja Priit Vahstein. Võistluse korral on auhindadega toetanud erinevad autoettevõtted.

Autoring peaks noortele andma esimesed teadmised liiklusest ja autondusest. “Autokooli me aga kindlasti ei asenda,” märgib Sepp, et noored saavad ringist eeskätt sõiduoskuse.
Vähem oluliseks ei pea juhendaja ka seda, et noored saavad autoringis oma vaba aja sisustatud, selle asemel, et seda kuskil lihtsalt surnuks lüüa. Lisaks leitakse ka uusi sõpru ja seltskonda. Autoring ei ole olnud ainult linnalaste jaoks, siin on käinud noori ka näiteks Leisist, Kaarmalt, Pihtlast.
Poisse on viidud rahvarallisid vaatama ka Soome, kus rallikultuur on nii hinnas, et sõidavad nii vanaemad kui ka lapselapsed.

Linn vajaks tehnikaparki

Ivo Uustulnd ja Toomas Sepp arutlevad pikalt tulevikuvisiooni üle, et Kuressaares võiks olla selline koht, kus saaks tehnikasporti harrastada. “Ei midagi suurt, minimaalsed võimalused,” märgib Uustulnd ja loetleb Eesti linnu, kus on oma pisike ringrada olemas. Praegu käib autoring harjutamas mitmes kohas. Näiteks Kuressaare gümnaasiumi staadionil ja Toomas Sepa sõnul on see kooli poolt suur vastutulek, et neil lastakse seal sõitu harjutada.

“Harjutuskoht peaks asuma lähedal,” ütleb Sepp, lisades, et väga tähtis on ka see, et sellele paigale pääseks ilusasti ligi. Näiteks toovad mehed lennuraja pikenduse platsi Roomassaares, kuhu praegu ladustatakse puitu, ent kus kunagi oli isegi mingi bagirada olemas.
Ivo Uustulnd ütleb, et taoline pisike ringrada annaks võimaluse sõita seal kas kardi või auto või mopeediga. Ja kui tegu oleks kinnise rajaga, siis saaksid ka lapsevanemad oma võsukestega sinna harjutama minna.

Sellise plaani peaks esialgu sisse saama linna arengukavasse ja siis linna üldplaneeringusse. Uustulnd usub, et selline võimalus rikastaks linnas vaba aja veetmise võimalusi ning kindlasti leiaks ka võimalusi selle projekti rahastamiseks.
Küsimusele, et kas lastele liiga varajane autojuhtimisoskuste õpetamine nende käsi sügelema ei pane, et saaks pättust tehes oma käe peal autosõitu harjutada, vastavad nii Sepp kui ka Uustulnd naerdes, et asi on pigem vastupidi. Autoring annab noortele just võimaluse sõita.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 58 korda, sh täna 1)