Mesiniku töö pole mee moka peale määrimine (1)

Mesiniku töö pole mee moka peale määrimine

MEE-, JAHI- ja ÄRIMEES ÜHES ISIKUS: OÜ Hany omanik ja tegevjuht Janar Suuster on end näidanud mitmekülgse ettevõtjana.

Esmaspäeva ennelõunal ootas Saarte koostöökogu koolitusest osavõtjaid Leisis Uussaare talus OÜ Hany peakorteris väike üllatus. Igale sisseastujale ütles noorperemees Janar Suuster tere tulemast ja andis kõigile oma visiitkaardi – purgikese linnumagusat, millel silt “Saaremaa mesi”.

Pisikest purgikest üle andes määris võõrustaja külalistele piltlikult öeldes mett moka peale. Tegelikult avaldas osaühingu juht sellega tunnustust Saarte koostöökogule ja selle liikmeile, kes võtsid vaevaks Leisi mee-ettevõtet külastada.

Valges kitlis sõbraliku olekuga noormees ei teinud oma firmast rääkides pikka sissejuhatust. Ütles, et mesilasi pidas juba tema vanavanaisa. Mesindusega tegelesid ka tema vanemad – Milvi ja Eldur Suuster. Perepoegadest noorim, juristikutsega Janar Suuster võttis üheksakümnendate alguses vanematelt ameti üle. Noormees alustas FIE-na. Viis aastat tagasi vormistas ta FIE ringi osaühinguks.

Oma vanavanaisa meenutades tuletas Janar Suuster meelde ühe naljaka loo eelmise sajandi esimesest veerandist. “Tol ajal ei olnud uudiste edastamiseks operatiivset ajakirjandust. Pärast tsaarivõimu kukutamist Venemaal kaotas ka keisririigi raha kehtivuse. Selle asemele tuli uus raha. Vanavanaisa seda ei uskunud ja müüs mett ikka tsaaririigi rublade eest edasi,” tõi Janar Suuster pildi tollasest majandussituatsioonist kuulajaini.

OÜ Hany tooted on tuntud üle Eesti

Kaubamärgiga “Saaremaa mesi” ja “Saaremaine mesi” tooted on tuntud üle Eesti. “Meie mesi on müügil kõigis suuremates kaubanduskettides, välja arvatud Maxima. Säästumarketis ka ei ole. See ei sobi meie brändiga kokku,” teavitas osaühingu omanik ja tegevjuht.

OÜ Hany väärtustab Saaremaal toodetud mett. Janar Suusteril endal on üle 200 mesitaru, mis paiknevad viieteistkümnes paigas. Samas ostab ta maakonna mesinikelt ka mett kokku, makstes neile kõrgemat hinda kui enamikul turgudel.

“Tänu sellele on meie toote hind natuke kõrgem ka. Tahame hoida mingit kindlat nišši,” märkis ettevõtja.
Aastas turustab OÜ Hany 25–30 tonni mett. Ise toodab Hany aastas umbes kümme tonni väärtuslikku toiduainet. Koostöölepped on firma sõlminud nelja-viie mesinikuga.

“Saaremaa mesi” on juba aastaid brändina see kaup, mida OÜ Hany turustab. Teiseks kaubamärgiks on “Saaremaine mesi”. “Selle brändi ma ostsin neli aastat tagasi ühelt vanemalt mehelt, kes mesindusega tegelemise lõpetas. Saaremaises liinis toodame ka droogidega mett,” kirjeldas peremees oma ettevõtmisi.

Droogidega “Saaremaise mee” toodetest nimetas mee-ettevõtja kibuvitsadroogiga mett ja astelpajusisaldusega energiamett, samuti võililledroogiga toodet. Veel tehakse linnumagusat kõrvenõgesedroogiga. Üsna varsti saavad tarbijad tutvuda OÜ Hany uue tootesarjaga. See koosneb kümnest liigist.

Kui Hany on siiani tegelenud peamiselt jaekaubandusega, siis peatselt hakkab ettevõte tegelema ka mesinikega. “Hakkame mesinikele müüma igasuguseid neile vajalikke vahendeid, kuna lähikonnas pole neil selliseid asju kusagilt saada. Meie saame kogu kauba otse Taanist.

Ise olen ma sealt aastaid seadmeid ostnud ja taanlased otsivad juba pikemat aega endale Eestisse diilerit. Käisin hiljaaegu Taanis ja ise nad mulle selle pakkumise tegid. Mõtlesin – miks mitte ka sellise asjaga tegeleda.”

Miks eelistada Saaremaa mett?

Selle küsimuse esitas mandrimehest koolitaja Marek Mekk. Tõepoolest, miks? Küsivad ka saarlased, kuna kauplustes pakutav meesortiment on väga külluslik.

Vastus tuli mee-ettevõtja suust hoobilt: “Saaremaa mesi on koostiselt kõige rikkalikum. Meie mee lõhn ja maitse on võrratud. Selle tagab Saaremaa mitmekesine taimestik. Just sellepärast on Saaremaa mesi hinnas.”
Janar Suusteri hinnangul on väga palju aidanud nii turundamisele kui ka turustamisele kaasa see, et OÜ Hany saab kasutada kaubamärke “Saaremaa mesi” ja “Saaremaine mesi”.

Tegelikult ei ole Hany toodetel vahet, kas seda müüakse kaubamärgi “Saaremaa mesi” või “Saaremaise mee” all. “Sisul ei ole mingit vahet. Ostsin kaubamärgi “Saaremaine mesi” olemasolevale “Saaremaa meele” lisaks, et see ei läheks mingi mandri ettevõtte kätte. Nüüd saan turustada mõlema brändi all. Ostajad-tarbijad võivad kindlad olla – kogu toodang nende kaubamärkide all on Saare maakonnast,” julgustas ettevõtja Hany tooteid tarbima.

Suusteri sõnul on “Saaremaa mesi ja “Saaremaine mesi” müügil erinevates kaubanduskettides.
Oma toodete kaubamärkidele lisaks kavatseb Suuster taotleda ka BIO-märki. Mujal maailmas on biotooted väga hinnas. “Käisin hiljuti Saksamaal ja nägin, kui populaarsed biotooted seal on. Tegemist on ju sisuliselt loodustoodetega. ÖKO-märgi taotlemine on märgatavalt keerulisem,” arutles Janar Suuster.

Kaubamärgid aga üksi ei müü. Suusteri sõnul on äri ajamisel väga tähtis osa ka usalduslikel sidemetel. Hany omanik äripartnerite üle ei kurda. Firmaomanik on müügiga rahul. Paljuräägitud majanduslangus pole end meefirmale veel ilmutanud. Kas ilmutabki? Igatahes keerlevad noore ja ettevõtliku majandusmehe mõtted selle ümber, kuidas oma ettevõtmist laiendada. Kunagise talu kanalauda ehitab ettevõtja varsti ümber uueks tootmisruumiks.

Kogu ettevõtluse arendamiseks on Janar Suuster päris palju toetusi saanud PRIA-lt.

OÜ Hany toodete pakenditel on ka venekeelne tekst

“Eestis on väga palju vene keelt kõnelevaid inimesi. Minu meelest on see kliendile või potentsiaalsele ostjale lähemale minek,” selgitas Janar Suuster.
Välismaa turule pole OÜ Hany veel jõudnud. Kompamine aga tasapisi käib. Firmajuht ise on käinud Soomes asja uurimas, aga seal pole Hany firma mesi seni kaubaks läinud.

“Soome Stockmann oli küll väga entusiastlik, aga konkreetsete kokkulepeteni pole me jõudnud. Üldiselt on välisturule otse väga raske sisse saada,” teadis Suuster oma kogemustest.
Interneti teel meeostmisest pole keegi eriti huvitatud olnud. “Mul oli vahepeal internetis lehekülg üleval. Nelja aasta jooksul tuli üks ostusoov. Osteti üks kolmeliitrine purgitäis,” tõi meemüüja näite.

Peale mee müüb Hany ka kuigipalju vaha, mis jääb kunstkärgede tegemisest üle. Taruvaiguga Leisi firma äri ei tee. Õietolmu toodab Hany aga palju, olles selles liinis Eesti üks suuremaid tootjaid.

Töötegijaid inimesi on firmas ainult kolm, rääkimata tuhandetest virkadest mesilindudest. Näiteks pakendamisega tegeleb ainult üks töötaja. Janar Suusteri arvates läheb kauplustes ehk paremini väiksem pakend ehk purk. “Aga vahet pole, tarbijad on nii erinevad,” ütles Suuster.

Mee kvaliteedi kohta pole Suuster ühtegi paha sõna kuulnud. Enne müügile saatmist võetakse meeproovid. Kogu toodangu testib veterinaar- ja toiduainetelabor.

Mesindusega alustajaid on Janar Suuster ka nõustanud, teeb seda lahkesti nüüd ja edaspidigi. “Lähikonnas selliseid inimesi ikka leidub. Mõni suvekodu omanikki tuleb nõu küsima, öeldes, et prooviks ka mesinduses kätt,” teavitas Suuster.

Jahitarvete kauplus Kuressaares

Janar Suuster on ka jahimehena endale nime teinud. Möödunud aastal vabariigi aastapäeva aegu kirjutasid peaaegu kõik Eesti meediaväljaanded Leisi noormehest, kes otsustas lastud metssea annetada Tallinna kodututele. Kirjutati sellest, kuidas Janar Suuster otsustas soome jahimeeste eeskujul kinkida kodusoojuseta inimestele korraliku kõhutäie sooja metsseasuppi.

Lastud metsseast sai Tallinnas Väike-Ameerika ja Luha tänava ristmiku lähedal toimunud üritusel söönuks ligi 300 tallinlast. Metsealihast ja köögiviljadest keedetud supp sai otsa paari tunniga.

Janar Suuster ei ole üksnes vaesematele inimestele mõtlev jahimees, vaid jahindusega laiemalt tegelev ärimees, pidades vennaga kahe peale Auriga keskuses Kuressaares Artemise jahindus- ja kalandustarvete kauplust.
Eelmisel aastal laiendas aktiivne tegija oma valdkonda veel valdadele kommunaalteenuste pakkujana.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 204 korda, sh täna 1)