Saarlased eelistavad Saksa ja Ameerika automarke (13)

Saarlased eelistavad Saksa ja Ameerika automarke

 

Saare maakonnas registreeritud sõidu- ja maastikuautode arv läheneb paarikümnele tuhandele, mis tähendab, et nõukogude ajal ühe ihaldatuma asja – auto – omanikuks on saanud juba iga teine saarlane. Nõukogude autotööstuse toodangu osakaal saarlaste autopargis on nüüd alla kümnendiku, peaaegu iga üheksas saarlasest autoomanik aga istub jänkide Fordi roolis.

Tänavu 1. jaanuaril oli Saare maakonnas Eesti riikliku autoregistrikeskuse andmetel kokku 19 630 sõiduautot. Maakonna rahvaarv oli samal ajal 36 090, mis tähendab, et igasse autosse ei jätku istuma panna isegi kahte inimest. Teisisõnu teeb see iga 20–50-aastase saarlase kohta pisut rohkem kui ühe sõiduauto.

Autoomanik on iga teine saarlane

Kui tänavu 1. jaanuaril oli Eesti riikliku autoregistrikeskuse andmetel Saare maakonnas kokku 19 630 sõiduautot, siis aasta varem oli neid siin registreeritud 15 030. Siiski ei lisandunud vaid ühe aasta jooksul maakonna teedele 4600 sõiduautot. Nii suur, tervelt 30-protsendine juurdekasv on seletatav sellega, et autoregistrikeskus muutis arvestuse aluseid.

“Möödunud aasta 1. märtsini võeti arvestuse aluseks auto omaniku asukoht, 1. aprillist 2008 aga peetakse arvestust vastutava kasutaja asukoha järgi,” selgitas riikliku autoregistrikeskuse avalike suhete osakonna peaspetsialist Aime Parve, lisades, et kuna liisitud autode tegelik omanik on pank, olid kümned tuhanded autod, sealhulgas ka paljude saarlaste omad varem registreeritud Tallinnas Liivalaia tänavas.

Möödunud aasta 1. aprillil, kui arvestust hakati pidama auto vastutava kasutaja asukoha järgi, oli Tallinnas registreeritud sõiduautode arv tervelt 68 379 võrra väiksem kui 1. märtsil, ainuüksi Saare maakonnas aga kasvas see 3341 võrra.

Arvestuse korra muutmine on ka põhjus, miks tänavusi registriandmeid varasemate aastate omadega suurt võrrelda ei anna. Küll aga saab praegustest andmetest palju tõelähedasema pildi, kuna nüüd on auto registreeritud sealsamas, kus tema tegelik kasutajagi.

Statistika näitab, et saarlased on autodega varustatud veidi paremini kui eestimaalased keskmiselt. Kogu Eestis oli 1. jaanuaril 2009 registreeritud 551 830 sõiduautot, rahvaarv aga oli 1 340 300 – seega 2,43 inimest auto kohta.

Saare maakonnas oli sõiduautosid registris 19 630 ja inimesi 36 090, mis teeb 1,84 inimest auto kohta. Pisut rohkem – 1,98 inimest ühe auto kohta tuleb Kuressaare linnas, kus oli 7611 sõiduautot ja 15 074 elanikku.

Saare maakonna elanike arv moodustab 2,69 protsenti Eesti rahvaarvust, samas asub siin 3,56 protsenti Eestis registreeritud sõiduautodest. Eraisikutele kuulub 77,71 protsenti Saare maakonnas registreeritud sõiduautodest, Eestis on see suhtarv 71,36.

Veel oli Saare maakonnas 1. jaanuaril 2009 registreeritud 100 autobussi – 2,33 protsenti kogu Eesti autobussipargist. Veoautosid oli Saare maakonnas registri andmetel 2546 – see on 3,06 protsenti Eesti veoautodest ning mootorrattaid 837 (4,74 protsenti Eestis registreerituist). 

Tänavu jaanuarikuu jooksul lisandus maakonda registri andmetel 26 sõiduautot (neist 4 Kuressaare linna) ja kolm mootorratast, ühe võrra vähemaks jäi nii busse kui veoautosid.

Saarlaste autopark on üsna kirev

Autoregistrikeskuse andmetele tuginedes võib väita, et Saare maakonna teedel peaks olema võimalik liiklemas näha 76 erinevat marki autosid – peamiselt Saksa, USA ja Vene, aga küllalt rohkearvuliselt ka Jaapani, Prantsuse ning Rootsi autotootjate omi.

Viisteist Saaremaal tänavu 1. jaanuariks enamregistreeritud automarki on seda ka kogu Eesti ulatuses, ainult pisut teises järjestuses (see on esitatud sulgudes):

1. Ford (Eestis 2.)
2. Volkswagen (1.)
3. Opel (4.)
4. Audi (3.)
5. BMW (5.)
6. VAZ (9.)
7. Toyota (6.)
8. Honda (11.)
9. Mazda (8.)
10. Mercedes-Benz (7.)
11. Nissan (10.)
12. Mitsubishi (14.)
13. Volvo (12.)
14. Peugeot (13.)
15. Citroën (15.)

Maakonna autopargi suhtelise kirevuse juures on enamik saarlastest autoomanikke valinud siiski üsna sarnast marki sõiduki. Pooled (täpsemalt 49,9 protsenti) maakonnas registreeritud sõiduautodest on kas Ford, Volkswagen, Opel, Audi, BMW või VAZ. Fordi ühe või teise mudeli roolis istub peaaegu iga üheksas saarlasest autoomanik, peaaegu võrdselt ligi iga kümnes sõidab Volkswageni või Opeliga. Ka BMW ja VAZ-i on peaaegu võrdselt valinud umbes 1100 saarlasest autoomanikku.

Rohkem kui tuhande autoga on maakonnas esindatud vaid seitse automarki, samas kui ainult ühes eksemplaris võib siin näha 12 automarki. Ainueksemplari õigustes on Saaremaal Acura, AMC, Eagle, Lotus, Merkur, MG, Morris, Nysa, RAF, Saturn, Steyr ja Triumph.

Kuigi juba poolteist aastakümmet jõuavad autod Eestisse valdavalt lääneriikidest, pole ligi pool sajandit siinmail monopoolses õiguses olnud Nõukogude automargid kaugeltki otsa lõppenud. Kokku on neid saarlaste autopargis veel veidi vähem kui kümnendik, kõige arvukamalt Žigulisid, aga ka näiteks poolsada “maanteemuhuks” hüütud Zaporožetsit.

Ega AZLK-s (Leninliku komsomoli nim autotehas Moskvas) toodetud Moskvitšidestki oldud eriti pärast Žigulide tulekut väga heal arvamusel. Nende tihtipeale viletsa kvaliteedi kohta visati nalja, et mis seal imestada, eks komnoored käi tööjõupuuduse üle kurtvas tehases neid muu töö kõrvalt oma lõunatunni ajal kokku panemas. Ometi veereb meie teedel praegu veel tublisti üle paarisaja Moskvitši.

Ning võimsate maasturite kõrval leiavad Saaremaal praegugi veel kasutust dessantvägedele amfiibautosid tootnud Lutski autotehases Ukrainas ka tsiviilotstarbeks kohandatud nõukogudeaegsed minimaasturid LuAZ, mida meil pilkamisi “kommunismi tankiks” või Soomes “koerakuudiks” (“Neu-vostoliiton peninkuutti”) olevat kutsutud.

Populaarseim mudel on Volkswagen Golf

Kui kolm Saare maakonnas arvukamalt esindatud automarki on Ford, Volkswagen ja Opel, siis kolme eelistatuma automudeliga on lood pisut teised – kõige rohkem saarlasest omanikke (562) on leidnud Volkswagen Golf. Just selle mudeli kasuks on teinud valiku 30% Volkswageni ostnud saarlastest.

Ka arvukuselt teisel kohal maakonnas on Saksa automudel – Audi 80 (471), sellele järgneb Ameerika Ühendriikide Ford Sierra (457).
Üle 400 omaniku on Saare maakonnas leidnud ka Opel Vectra (426) ja Ford Escort (419). Mudelite esikümnesse kuuluvad veel Volkswagen Passat (384), Honda Civic (363), Toyota Corolla (352), Volkswagen Passat Varia (312) ja Mazda 626 (281).

Saarlaste automudelieelistuste teises kümnes on Opel Astra (255), Ford Mondeo (2143), Toyota Avensis (211), Audi A4 (204), Honda Accord (203), Audi 100 (199), VAZ 21063 (199), Nissan Primera (193), Opel Omega (189) ja Opel Kadett (180).

Ühe automargi üks mudel

Terve tosin, 12 automarki on Saare maakonnas esindatud vaid ühe autoga. Ühe automargi üks mudel on siin Jaapani Acura MDX, Ameerika Ühendriikide AMC Hornet, Merkur Scorpio ja Saturn SL2, Suurbritannia Eagle Talon, Lotus Espirit, MG MGA, Morris Marina ja Triumph Acclaim, Poola Nysa 522 M, Nõukogude Läti RAF 2203 ning Austria Steyr 1500 A.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 118 korda, sh täna 1)