Ruhnu laevaliin vaidluste keerises (2)

Homme toimub maavalitsuses Ruhnu laevaliini saatust otsustav kohtumine, mis eelmisel nädalal ära jäi. Maavanema Toomas Kasemaa sõnul lõpetatakse leping senise vedajaga, AS-ga Saaremaa Laevakompanii (SLK). Küsimus on vaid, mis vormis see lõpetamine toimub.

Maavanema sõnul ei saa maavalitsus nõustuda SLK kalkulatsiooniga, mis näeks ette 60% kulude suurenemist juba sel aastal. Vedaja väidab, et SLK on nõus läbi rääkima ning otsesest hinnatõusust pole juttu olnud.

SLK omaniku Vjatšeslav Leedo sõnul on neil vaid kaks soovi: et tulevikus tõuseks sõidetavate ringide (edasi-tagasi sõit – toim) arv ning et praegused eraldi sõlmitud ja erineva pikkusega lepingud Roomassaare–Ruhnu ning Ruhnu–Pärnu liini kohta oleksid võrdse kestusega. Hetkel kehtib Roomassaare leping aastani 2015 ning Pärnu oma aastani 2012.

Leping läbi

Kuna liin on töötanud algusest peale kahjumiga, saatis SLK aasta tagasi maavalitsusele märgukirja, et loodetud tellimuste arv ei ole tõusnud. Sellele maavalitsus ei reageerinud, mistõttu saadeti eelmise aasta lõpus uus kiri, kus märgitakse, et taolises olukorras SLK edasi sõita ei saa. Kui kokkuleppele ei jõuta, on SLK sunnitud lepingu lõpetama.

Seejärel soovis maavalitsus täiendavad kalkulatsioone, mis samuti edastati. Esmaspäeval kinnitas maavanem aga, et leping kavatsetakse siiski lõpetada. Maavalitsuse soov oleks, et vedaja jätkaks kuni navigatsioonihooaja lõpuni.

Leedo sõnul olid SLK-l ootused, et ringide arv tõuseb, juba lepingu sõlmimise ajal 2005 aastal, kui lepingusse kirjutati punkt, et vedaja kohustub sõitma vähemalt 60–100 tellitud ringi. Seni on see number jäänud 60 kanti ja SLK on saanud kahjumit ca 2–3 miljonit krooni aastas.

Leedo märkis, et kuigi maavanem räägib 60-protsendilisest hinnatõusust ja SLK nõudmistest, siis samas on laevakompanii esitanud oma nägemuse, kuidas võiks olukord laheneda ja koostöö jätkuda. “Kui saaks tagada, et ringide arv tõuseks kas või näiteks kolme aasta jooksul, võiksime edasi sõita,” tunnistas Leedo.

Kohtumine liinilepingu edasise saatuse otsustamiseks pidi toimuma juba möödunud nädalal, kuid siis teatas maavalitsus, et SLK otsustas kohtumise ära jätta. Maavanem kinnitas tõsiasja, et tegelikult teatati vedajale kohtumise toimumisest ette vähem kui ööpäev.

Vjatšeslav Leedo ütles, et ta ei saa aru maavalitsuse käitumisest ja asjaajamisest ning et taolisi kohtumisi ei saa kokku leppida eelmise päeva õhtul. Peamiseks kohtumisest loobumise põhjuseks oli aga, et SLK arvates pidi sellel osalema ka Ruhnu valla esindaja, keda aga kutsutud ei olnud.
Homme toimuvale kohtumisele on Ruhnu vallavanem Oma Saare andmetel kutsutud. Lisaks sõidab maavanem reedel Ruhnu.

Liiga suur laev

Selle kohta, mis saab pärast SLK lepingu lõpetamist, ütles Kasemaa, et tuleb korraldada uus hange ning vaadata, kuidas saaks kulusid kokku tõmmata. Arvatavasti tähendaks see väiksema laeva liinile tulekut.
“Maikuus oli Aegna keskmine täitumus meie andmetel edasi-tagasi reisil 28 reisijat. See tähendab ühe otsa peale 14 inimest, ja meil sõidab 96-kohaline laev,” tõi Kasemaa näite.

Leedo arvates on maavanema navigatsioonihooaja alguse ühe kuu näide natuke vildakas. Sest suvel on ka küllalt reise, kus kõik soovijad laevale ei mahugi. Aegna on aga tema väitel säärasele liinile just sobiv laev, kuna seal on olemas näiteks eraldi kaubatrümmid ja kraana.

Väiksema laeva liinile toomine või siis saarega ainult lennuühenduse pidamine tähendaks ka lööki neile ruhnlastele, kelle suvekuude peamine sissetulekuallikas on turism. Seda on öelnud ka vallavanem Aare Sünter.

Aegna võib minna Aegnale

Juhul kui maavalitsus korraldab uue hanke, on ka SLK-l plaanis sobivate tingimuste korral osaleda. Varuvariandina näeb Leedo osalemist Tallinnas plaanitaval Aegna saarega ühenduse pidamise hankel.

Leedo sõnul ei ole Ruhnu liin tema jaoks rikkaks saamise koht ning seda enam on tal kahju, et maavanem on nii kategooriliselt otsustanud liinile kriipsu peale tõmmata. “Maavanemad tulevad ja lähevad, aga Ruhnu saar jääb,” viitas Saaremaa Laevakompanii omanik, et saar vajab korralikku laevaliiklust ka tulevikus.


Lõhkuda lihtne, taastada keerulisem

Vjatšeslav Leedo: “Lõhkuda on väga lihtne ja tihti ka väga populaarne. Seda oleme siin laevaliikluses aastate jooksul juba näinud. Midagi ehitada ja taastada on oluliselt keerulisem.

Maavanema viimaste nädalate toimetamist vaadates on mul jäänud mulje, et tal on väga hea ja odav alternatiiv ruhnlaste jaoks taskust võtta.

Kui see on aga samasugune katteta ärplemine, mis mõni aeg tagasi viis Saaremaalt lennujaama investeeringud ja tekitas skandaali bussitranspordis, siis läheb see kokkuvõttes maksumaksjale palju kallimaks maksma.”

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 29 korda, sh täna 1)