Eesti inimene maksab laenu tagasi vastutustundlikult

Eesti inimene maksab laenu tagasi vastutustundlikult

 

Täna pole kellelegi enam uudis, et maailm seisab silmitsi raskustega, milliseid pole nähtud viimased 70 aastat. Praegu on igaühel mõistlik tegutseda nii, et raske aeg võimalikult valutult üle elada.

Kodulaenu tagastatakse hoolikalt

Tark oleks teada oma sissetulekuid-väljaminekuid täpselt ja arvestada sellega, et lähiajal võib ette tulla tulude vähenemist. Seega on täna kõige mõistlikumad märksõnad säästlikkus ja kokkuhoid.

Selleks et oma igapäevaseid rahaasju asjalikult ajada ja raskustesse sattumist vältida, oleks mõistlik mitte teha suuri kulutusi, mis pole hädavajalikud. Rõõmu teeb see, et enamik Eesti inimesi on selle põhimõtte järgi ka toimetanud – inimesed loobuvad pigem autost või iga-aastasest puhkusereisist kui jätavad maksmata oma kodulaenu.

Seda näitab ka tänane seis – ehkki meedia kajastab palju muresid eluasemelaenudega, seisab Swedbanki pea 80 000 laenuperest praegu tõsiste raskustega silmitsi 600 ringis. Seda on vähem kui 1% laenuga kodu soetanutest. Seega, 99 laenajat sajast suudab oma kohustusi panga ees korralikult täita.

Hättasattunule õlekõrs

Pank on laenuvõtja pikaajaline koostööpartner. Laenu andes oleme arvestanud sellega, et nii pika aja vältel võib inimese sissetulekutes esineda lühiajalisi muudatusi, millega võib kaasneda ajutine makseraskus. Seega ei tasu panka karta, kui rahaga kitsas käes, ja pangaga tuleks ühendust võtta kohe, kui on alust arvata, et sissetulekud võivad väheneda.

Siis saab asuda otsima kliendile sobivaimat lahendust olukorra leevendamiseks. Pakume erinevaid võimalusi, mis sõltuvad sellest, milline on makseraskuse iseloom.

Näiteks laenu põhiosa maksepuhkust või teatud juhtudel ka pausi intresside tasumises, laenutähtaja pikendamist eesmärgiga makset vähendada, väiksemate kohustuste koondamist üheks suuremaks laenuks, mille makse on kokkuvõttes mitme kõrgema intressiga laenutootest madalam. Kui ükski panga poolt pakutud abinõu olukorda lahendada ei aita, on hättasattunule võimalikuks õlekõrreks ka eluaseme vahetamine väiksema ja odavama vastu.

Koostöö aitab

Vastutustundlikult käitudes ja pangaga koostööd tehes jääb rikkumata ka kliendi makseajalugu. See tähendab, et kui klient tahab ka edaspidi laenu taotleda, ei ole pangal põhjust keelduda. Ka tulevase laenu intress saab madalam, sest pole karta, et klient tagasimaksmisel viivitab või maksmata jätab.

Pank ei taha endale kortereid ja maju ja me ei lähe niisama jõuga kellegi kodu ära võtma. Seda, et oma kodust loobuda tuleb, on meil ette tulnud äärmiselt harva ning tavaliselt on tegu selliste inimestega, kes ise oma probleemi lahendamise vastu huvi ei tunne.

On juhuseid, kus kliendid ei vasta kõnedele või vahetavad elukohta. Lahkutakse Eestist ja ei tunta võetud kohustuse vastu enam vähimatki huvi. Sel juhul ei saa pank tõepoolest teha muud kui kasutada äärmuslikke meetmeid, mis võivad lõpuks viia ka eluaseme sundmüügini.

Rumal on see, kes peidab pea liiva alla ja loodab, et siis läheb mure ise mööda, või püüab selle lahendamist edasi lükata näiteks kiirlaenude toel. Kiirlaen teeb olukorra veelgi raskemaks – siis tuleb tasuda laenumakse pangale ning kiirlaen koos kopsakate intressidega laenufirmale.

Lahenduseni viib pigem rahulik tegelikkusega silmitsi seismine ja julgus küsida nõu ning abi sealt, kust seda anda osatakse. Alati tasub meeles pidada, et ükski raskus ei ole ületamatu ning ka tänane olukord muutub ühel hetkel minevikuks, millest me võtame kaasa oma õppetunni ja oleme uue kogemuse võrra rikkamad.

Eneli Veeremaa
Swedbanki eluasemelaenude
osakonna juhataja

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 19 korda, sh täna 1)