Bussitranspordi tulevik: väiksed bussi ja nõudeliinid

Saare maavalitsuse tellimisel OÜ-s Positium LBS äsja valminud maakonna liinivõrgu uuring kärbib olemasolevaid bussiliine, soovitab liinidel kasutada väikebusse ja seada sisse nõudeliinid.

“Meie uuringu eesmärk oli luua Saaremaal selline liinivõrk, mis rahuldaks Saaremaa elanike vajadusi mitte luksuslikult, vaid võimaldaks inimestel tööl käia ja teha oma vajalikke toimingud,” ütles Oma Saarele uuringufirma OÜ Positium LBS tegevjuht Margus Tiru.

Tema sõnul on Saaremaal palju ebaefektiivseid ning ajast ja arust liine. Näiteks Asuka kaudu mööda rannamaanteed Orisaarde kulgeval liinil sõidab suures bussis 96 km jooksul keskmiselt vaid üks inimene.

Väiksemad bussid

Uuringu läbiviijate hinnangul tuleks paljudel liinidel võtta kasutusele kuni 20-kohalised bussid, mille kütusekulu on võrreldes suurtega kuni 40 protsenti väiksem. Suured bussid on vajalikud vaid suurema täituvusega liinidel, mille sihtkohaks on reeglina mõni suurem asula.

Saare maavalitsuse arengu- ja planeerimisosakonna juhataja Mika Männiku sõnul kavatseb maavalitsus liinivõrgu teenindamise riigihanke jagada liinigruppideks bussi suuruse järgi.

“Paneme hankele sellised liinitükid, kus sõidavad täielikult kas väikesed või suured bussid,” lausus Männik. “Sarnaselt pärnakatele võtame kindlasti suuna sellele, et Saaremaale tuleks reisijaid vedama mitu firmat, see on täiesti raudne seisukoht.”

Margus Tiru sõnul tasub saarlastel sisse seada nõudeliinide süsteem. “Kui inimene tahab mingil konkreetsel päeval minna valla- või maakonnakeskusse, kuid liinibussiga pole see võimalik, siis võiks ta kasutada nõudeliini,” rääkis Tiru, kelle sõnul lepitaks nõudebussi saabumine kokku telefoni teel.

Esimene nõudeliin pandi 2007. aasta juulis käima Põlvamaal Räpina vallas, kus bussil on küll kindel marsruut ja peatused, kuid bussijuht teeb marsruudist kuni viie kilomeetri pikkusi kõrvalekaldeid.

Mika Männiku sõnul on nii nõudeliini kui ka vallaliini variandid täiesti mõeldavad ja neid kavatsetakse vallavanematega arutada.
Margus Tiru sõnul on Saaremaal praegu palju selliseid liine, mis varahommikul alustades sõidavad Kuressaarest sihtkohta päris tühjana. Seetõttu oleks mõistlik jätta buss ööseks maale ja alustada liiniga hommikul maalt linna sõites.

Mika Männiku sõnul pakutakse selline variant bussifirmadele välja, kindlasti on see võimalik neil puhkudel, kui bussijuht elab liini sihtkohas.

Hange tuleb lähiajal

Männiku kinnitusel tuleb lähiajal välja kuulutatava maakonna liinivõrgu riigihanke maht aastas 1,4–1,5 miljonit liinikilomeetrit. Senise liinivõrgu maht oli 1,95 miljonit liinikilomeetrit, kuid kokkuhoiu tulemusel on see praeguseks vähenenud 1,7 miljonile.

Liinivõrgu efektiivsus tõuseb uuringu tulemusel 11–18 protsenti ja aastas hoitakse kokku neli miljonit krooni riigi raha.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 60 korda, sh täna 1)