Saaremaa saab 2011. aastal päris oma päästekopteri (9)

Saaremaa saab 2011. aastal päris oma päästekopteri

UUS KOPTER: Enne kui selline uhke sõiduriist Saaremaale jõuab, tuleb paar aastat siiski veel vanaviisi läbi saada.

Piirivalve ehitab 2011. aastaks Kuressaare lennuvälja naabrusse kopteriangaari, kus hakkab baseeruma enam kui 200 miljoni krooni eest Itaaliast ostetav helikopter Agusta AW139.

“Üks suur ja tähtis asi, mis seoses kopteriga saarlaste jaoks muutub, on erakorralise meditsiinilise abi reageerimise kiirus, sest kaob ära ühe otsa läbimise ajakulu,” ütles Oma Saarele piirivalveameti pressiesindaja Kaisa Pungas, viidates, et praegu tullakse Kuressaarde mõne õnnestuse tagajärjel Tallinna haigla abi vajavale inimesele järele Tallinnast.

Haige Kuressaarest Tallinna transportimise aeg lüheneb seega, alates 2011. aastast umbes tunnile praeguse kahe asemel.

Helikopteri angaar koos meeskonnaliikmete ruumide ning ruumidega lennujaama ja Roomassaare sadamat teenindavatele piirivalvuritele ehitatakse Kuressaare lennujaama lähedusse.

“Angaar on planeeritud rajada välispiirifondi 2010. ja 2011. aasta programmide raames, mis tähendab, et see peab olema valmis hiljemalt 31. detsembriks 2012,” sõnas Kaisa Pungas.

Kopterimeeskond ja kopter hakkavad paiknema Kuressaares, kust siis vajadusel tõustakse õhku piiri valvamiseks, otsinguoperatsioonideks, päästetöödeks või meditsiinilise hädaabi lendudeks.

Kaisa Pungas rääkis, et helikopteri AW139 maksumuseks on planeeritud 218,4 miljonit krooni, millest 131,8 miljonit kaetakse välispiirifondi eraldisest aastateks 2008–2010. 86,6 miljonit krooni tuleb siseministeeriumi eelarvest.

Angaar läheb maksma hinnanguliselt 39,7 miljonit krooni, millest 29,8 miljonit krooni eraldatakse välispiirifondist ning 9,9 miljonit krooni siseministeeriumi eelarvest.

Siseminister Jüri Pihl rääkis eilsel valitsuse pressikonverentsil, et lisaks tavapärastele tegevustele peab Eesti riik järjest rohkem panustama Euroopa Liidu piirivalveagentuuri operatsioonidesse, mida korraldab juba Euroopa Liit. “Võib arvata, et see lennumasin koos meeskonnaga hakkab olema päris pika osa oma tööajast [eelkõige Euroopa Liidu lõunapiiril],” selgitas Pihl.

“Muidugi makstakse see kinni Euroopa Liidu vahenditest, nii meeskonna palgakulud ja muud komandeeringuga seotud kulutused kui ka kopteri ekspluatatsioonikulud,” kinnitas minister.
Summa, mis välispiirifondist Eestile aastateks 2007–2013 eraldatakse, on kokku 465 miljonit.

Fondist eraldatava välisabi osa projektide rahastamisel on kuni 75 protsenti konkreetse projekti maksumusest ning omafinantseering peab olema toetuse saajatele iga-aastaselt tagatud läbi riigieelarve.

Piirivalve pinnaltpäästjate grupi ülem Jaanus Altnurme ütles, et Agusta teeb ühe otsa Kuressaarde venelaste toodetud vanast kopterist kümme minutit kiiremini, allatuulega on vahe veelgi suurem.

Ka on autopiloodiga kopter piloodi seisukohalt kindlasti mugavam, samas on MI-8 ruumikam ja sinna mahub rohkem kannatanuid ja reisijaid. Teisalt on lennusalk saanud etteheiteid, et ühe haige transpordiks on MI-8 liiga suur ja kulukas.

Näiteks soomlastel on nii väiksemaid kui ka suuremaid tüüpi päästekoptereid.
Jaanus Altnurme sõnul eelistavad arstid väljasõitudel Agustat, sest sellega saab kiiremini kohale.

“Kui meil on mõlemad kopterid korras ja arstid tahavad väiksemat, siis nad saavad selle väiksema,” rääkis Altnurme, kelle sõnul jääb vana kopter MI-8 kasutusse kuni järgmise aasta novembrini.

Loe ka juhtkirja

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 50 korda, sh täna 1)