Et Gotland ühendati keskvõimu poolt üheks omavalitsuseks juba 1971. aastal, siis oleks haldusreformi puhul kasulik lähtuda sealsetest kogemustest, sest Saaremaa olukord on Gotlandiga äärmiselt sarnane.
Nagu tihtilugu, on ka sedakorda hiidlased saarlastest ette jõudnud ja Gotlandil õppimas käinud. Mitmete kohtumiste käigus toodi välja ühe omavalitsuse loomise plussid ja miinused.
Miinused
1. Ühtne omavalitsus on põhjustanud teatavat avaliku võimu kaugenemist kohalikest elanikest.
2. Ühtse omavalitsuse moodustamine ei toonud kaasa märkimisväärset ametnike arvu vähenemist ega valitsemiskulude kokkuhoidu.
3. Ühtse omavalitsuse tingimustes on hariduse ja tervishoiuga seotud teenused kohalikust elanikust kaugenenud, samas on oluliselt paranenud pakutavate teenuste kvaliteet, valik ja konkurentsivõime Mandri-Rootsiga.
Plussid
1. Ühtsel omavalitsusel on olnud palju suuremad võimalused saare erinevates piirkondades tekkinud lokaalsete sotsiaalsete või majanduslike probleemide kiireks lahendamiseks.
2. Gotland on üks väheseid maapiirkondi Rootsis, kus perioodil 1971–1993 rahvaarv pidevalt kasvas, kusjuures ka praegu ületab sealne sisseränne napilt väljarännet. Võõrustajad pidasid selle kaudseks põhjuseks just ühe omavalitsuse moodustamisel tekkinud kindlustunnet.
3. Viimase 10 aasta jooksul on toimunud teatav elanikkonna ja sissetulekute koondumine Visbysse, samas on ühtne omavalitsus võõrustajate arvates seda pigem vähendanud kui suurendanud.
4. Kuigi Gotlandi ettevõtlus on teatud määral koondunud Visbysse ja selle ümbrusse, on ühtne omavalitsus suutnud saarele tulevaid investeeringuid paigutada territoriaalselt ühtlasemalt, kui see oleks toimunud mitme omavahel konkureeriva omavalitsuse tingimustes.
5. Ühtne omavalitsus on olnud keskvõimule ja euroliidule efektiivsemaks ja usaldusväärsemaks partneriks, seega on suurenenud Gotlandi saare riigisisene ja -väline konkurentsivõime.
6. Ühtne omavalitsus on võimaldanud ametnikel spetsialiseeruda vaid ühele valdkonnale. Võrreldes mandriomavalitsustega saab pakkuda konkurentsivõimelist palka ja häid töötingimusi. Seega on loodud võimalus palgata tööle oma eriala tõelisi asjatundjaid.
7. Ühtne omavalitsus on lihtsustanud suhtlemist finantsasutustega ning võimaldanud saada omavalitsuse ettevõtmistele soodsamaid rahastamistingimusi.
Võtaks kogemustega inimestest eeskuju
Nagu eelnevast näha, on Gotlandi ligi neljakümne aastane kogemus ühe omavalitsusena päris positiivne. Ma ei arva, et haldusterritoriaalset reformi peaks meie riigis tegema kiirustades ja otsekohe. Samas tuleb nende probleemidega tegeleda tõsiselt ja järjepidevalt.
Vastasel juhul kaotame maal pädevad inimesed ja sel juhul loomulikult ka raha. Jalgratast ei ole vaja leiutada ja ehtsa Gotlandi käia järele tuleb ikka Gotlandile minna, mitte hakata seda Saaremaal välja raiuma.
Mart Mäeker
Leisi vallavolikogu esimees
~230 omavalitsust 1,4milj. elanikuga riigi kohta on muidugi ilmselge overkill, mis siin ikka rääkida. Jätkuks Mäekeri sugustel meestel vaid jõudu ja toetajaid asi sõnadelt tegudeni viia.
Miks see endine tuleb seda viimast Saaremaa natukest nii meeleheitlikult tapma? Aga sellepärast, et ta on vana per-ssekukkunud kommar.
Selle mehe põhiomadus on konformism ehk teisisõnu olla igas pulmas isamees. Tundub, et see vennike kilkab ka siin. Häbene, vana kommarist KGB-lane!
Mäeker meenutab mulle sm. jakov allikovi, viimast NL kommarit. Pläriseb ja läriseb, aga loogika puudub jutus.
A.M. Põllumeeste Kogu juhatuse liige
On üsna kindel, et endine tippkommar mäeker ei saa aru, mida räägib. Ärgu siis toogu infot välja, kui valesid järeldusi teeb. Sm. kommar mäeker arvab, et ikka on veel nõukogude võim, kus jutu mittekoosseismisest hoolimata võib suust sõnnikut välja ajada. O.A. PK-st
Paistab, et neli viimast kommentaari on tehtud ühe ja sama inimese poolt (vt. kellaaegu). Mis eriline viha sel A.O.M.T-l (Alati On Mõttetu Tüüp) kõige ja kõigi vastu on? Kas mitte ei peaks välja uurima, mis selle mehe probleem on (neid initsiaale on märgata kõikides veebilehtedes)? Ilmselgelt tunneb too mõnu, kui tema sapistele märkustele reageeritakse. Pärast keegi end teise ilma saatnud peale tema terroriseerimist nagu täna PN-s räägiti. Mäeker, Sul paks nahk, ära pane tähele.
tõsi ta on, et meie praeguste väikevaldade ametnikel ei jagu kohati täiskohaga töötamiseks lihtsalt tööd, kuna omavalitsus on nii väike. Ja ei saa ju panna sots töötajale lisakohustust hakata nt ka ehitusspetsialistiks, sest valdkonnad on nii spetsiifilised. Nii juhtubki, et lähed kell 11 päeval vallamajja ja kõik uksed on kinni, ühtegi ametnikku tööpostil pole- mõni on võibolla väljasõidul ka, enamuse leiad aga kohvinurgas mõnetunnist puhkepausi pidamas ja külajutte ajamas.
Kasulik artikkel, las Toompeal kah loevad. Kui ka see võimupoliitikuid mõtlema ei pane, siis vist ei aita miski. Olen ka ühe omavalitsuse poolt Saaremaal, Muhu ja Ruhnu võivad kasutada geograafilist ja ajaloolist eelisõigust jääda omaette.
Tundub küll, et nelja ühel ajal kirjutatud kommentaari autor on ise endine KGB-lane. Kust muidu sellised huvitavad väited pärit on?
Ekstreemkommentaaride produtseerija võiks korrigeerida nii eesti keelt kui ka väljenduslaadi, et veidi haritum välja paista.
Mart Mäeker on tubli inimene, kellel on kindlad ja asjalikud seisukohad, kes juhtis targalt Leisi valda ja kes ei lase igal ennassttäis poliitikul end jalge alla tampida.
OAPK leimib (leimab?). Südamest ja järjepanu. Aga Os kutsub üles seda mitte tegema. Matsid jäävad matsideks.