Tänak võitis kodurajal ja tuli meistriks (3)

Tänak võitis kodurajal ja tuli meistriks

Pingelises heitluses kulgenud ralli võidu suutsid Tänak
- Mõlder üle 27 aasta kodusaarele jätta. Emotsionaalselt oluline võit pani lippu kirjaga “Ott Tänak maailmameistriks” lehvitanud fänniklubi kui ka Kuressaare keskväljakule kogunenud tuhandepealise rahvamassi poodiumile tõusnud rallivõitjaid häälekalt tervitama.

Kuue riigi autosportlaste osavõtul alustas 41. Saaremaa rallit reedel 140 võistluspaari. Favoriitidena läksid rajale Ott Tänak–Raigo Mõlder, kes suutsid seda seisust kodusele rallipublikule ka tõestada.

VAATA VIDEOSID YOUTUBE´IST

41. korda toimunud Saaremaa rallil jätkus pinget kuni viimaste katseteni.
Enne kolme viimast katset jäid ralli üldvõidu nimel heitlema Ott Tänak – Raigo Mõlder ja Rainer Aus – Toomas Kasak. Subarul sõitnud saarlased edestasid enne viimast katset Ausi ja Kasakut 5,1 sekundiga.

Otsustaval katsel oli Mitsubishil võistelnud Saaremaa ralli mullune võitja Aus küll kodustel teedel kihutanud konkurendist kiirem, kuid et eelmisel katsel purunes tema autol kaks rehvi, oli ta sunnitud need vahetama. Ausi võistlusautos oli aga vaid üks rehv ja teine tuli laenata.

Kuna kasutada tohib vaid autos olevaid rehve, siis žürii otsusel eemaldati Aus ja Kasak võistluselt – põhjuseks kõrvalise abi kasutamine.

Esikoht üle 27 aasta

Seega kuulus ralli üldvõit Ott Tänakule ja Raigo Mõlderile, kes kindlustasid sellega endale ka tänavuse meistritiitli nn suures N-rühmas. “Olen väga rõõmus – ei oskagi kohe midagi muud öelda. Muidugi mõtlesime meistritiitlile juba hooaja algusest peale, kuid aasta oli ikkagi väga raske,” rääkis Tänak. “Konkurents oli tihe ja sõita tuli küll kiiresti, aga samas vältides vigu.”

Saarlane võitis viimati Saaremaa ralli 1981. aastal, kui poodiumi kõrgeimal astmel seisis koos Aarne Timuskiga võistelnud Vello Õunpuu, kes tänavu jälgis sõitu rajaservalt.

“Ott on olnud ülitubli,” kiitis 11. aastat tagasi samuti siinse ralli võitnud Markko Märtin oma hoolealust. “Ta on läbi terve hooaja olnud kõige kiirem ja suhteliselt vähe vigu teinud. Täiesti sajaprotsendiliselt välja teenitud meistritiitel. Õige mees võitis!”

“Suur tänu ka Oti toetajatele, kellel jätkus temasse usku ja kes aitasid selle projekti ellu viia. Meil on viimasel kolmel aastal juba nagu traditsiooniks saanud, et oleme alati võitnud nii sõitjate kui meeskondliku meistritiitli. Iga sõitja on mingil ajahetkel andnud meeskondliku tiitli võitmisse oma olulise panuse. Au ja kiitus ka kõigile teistele meeskonna liikmetele.”

Teise kohaga lõpetasid Saaremaa ralli leedulased Vytautas Švedas – Žilivinas Sakalauskas, kes kaotasid võitjatele 35 sekundit. Kolmanda koha said rallihooaja viimasel meistri- ja karikavõistluste etapil Margus Remmak – Urmas Roosimaa, kellel kogunes kaotust võitjatele 54,6 sekundit.
Rahvuslikus E-rühmas saavutas võidu koos Siimo Suvemaaga võistelnud saarlane Einar Laipaik.

Kuni kaheliitriste autode rühmas jäid viimasel, ralli pikimal katsel esikohast ilma Honda Civicul kihutanud Reiko Lempu – Indrek Jõeäär. Ühesekundiline edu soomlaste Mänty – Kivilahti ees enne Undva katset muutus pärast 22 km läbimist üheksaks kaotussekundiks. Ralli kokkuvõttes pidid saarlased leppima teise kohaga.
Finišisse jõudis tänavusel Saaremaa rallil 85 autot.

Avakatse tühistati

Esimesel võistluspäeval läbiti kokku kolm kiiruskatset. Avakatse tulemused aga arvesse ei läinud, kuna need tühistati ajavõtusüsteemi vea tõttu.

Esimesel katsel leidis aset ka kahetsusväärne väljasõit. Raul Viilo ja Taivo Tuusis lõhkusid vastu kivi sõites oma Subarul rehvi, mistõttu paiskus nende auto teelt välja, tabades kaht väliskurvis seisnud pealtvaatajat. Mõlemad toimetati vigastuste selgitamiseks haiglasse.

Teise kiiruskatse võitsid Rainer Aus – Toomas Kasak. Mitsubishil võistlev ekipaaž edestas Ott Tänakut ja Raigo Mõlderit vaid 0,1 sekundiga. Avapäeva lõpetasid liidritena Subarul võistelnud Tänak ja Mõlder. Võrdselt 2,3 sekundit kaotasid pärast õhtuse Oriküla publikukatse läbimist saarlastele Rainer Aus ja Toomas Kasak ning Margus Remmak ja Urmas Roosimaa. Oriküla jäi auto tehnilise rikke tõttu viimaseks katseks ka Toyota Starletil sõitnud saarlastele Lembit Soele – Ahto Pihlasele.

Libe tee või legendiviga tõi kaasa hulgaliselt väljasõite

Saaremaa ralli teine võistluspäev algas kerge vihmaga ja rada muutus kohati üsna libedaks, mis tingis hulgaliselt väljasõite. Avapäeval katkestas võistluse väljasõidu tõttu neli ekipaaži, kuid laupäeval jättis ralli seetõttu tõttu pooleli veel 13 paari.

Väljasõidu tõttu katkestasid ralli ka kuuenda kiiruskatseni esikolmiku konkurentsis püsinud Margus Murakas ja Silver Kütt. “Esmalt võtsime maha õunapuu, siis sõitsime kiviaeda. Kui autost välja saime, sõitis Georg Gross samas kohas välja ning meie autole otsa. Lõpuks jäi nende masin katuse peale keset teed seisma.” Murakas tunnistas, et tegemist oli puhtalt sõiduveaga: “Mis siin ikka öelda – täiesti isiklik viga. Valesti valitud sõidukiirus ja eksimine pidurdusmaa hindamisel.”

Saarlastest katkestasid ralli teisel päeval rajalt väljasõidu tõttu Moskvitšil võistelnud Kaljo Sadam – Andres Maripuu ning Toyota Starletil sõitnud Einar Soe – Imre Kuusk.

Saaremaa ralli direktor Toomas Sepp ütles Oma Saarele, et väljasõitude rohkus andis tunnistust asjaolust, et mõõduvõtt kiiruskatseteks valitud teedel esitas võistlejatele tõsise väljakutse: “See näitab, et teed olid huvitavad ja et legend peab paigas olema.”

Publiku käitumine tekitas meelehärmi

“Kui suvel sai pealtvaatajaid kiidetud, et sel aastal on rallidel end viisakalt üleval peetud, siis Saaremaal seda absoluutselt näha ei olnud. Osa rahvast ei kuulanud sõna, see mure oli,” nentis ralli direktor Toomas Sepp. “Kes on rallifänn, see teab, kuidas käituda. Need, kes tulid Saaremaale rihma lõdvaks laskma ja muuseas rallit vaatama, rikkusid asja ära.” Tema hinnangul piisas mõnest kohatult käituvalt inimesest, et rallist negatiivne mulje jätta.

Kokkuvõttes võib Sepa hinnangul pidada rallit kordaläinuks. “Kui mõni asi välja arvata, saab võistluse tervikuna õnnestunuks lugeda,” ütles Sepp.

Rando Aav, Raul Vinni

 


 

Liblik poodiumil, Müil viiendat korda võitja

41. Saaremaa rallil osales veoautode arvestusklassis kaheksa võistluspaari. Võistluse lõpetas E13 klassis 5 autot.

Võiduni jõudsid Märjamaa võistlejad Aare Müil – Tiit Vanamölder, kes edestasid kokkuvõttes lähimaid konkurente Jaanus Ligurit ja Aivar Kenderit vaid poolteise sekundiga. Kolmanda koha saavutasid selles klassis saarlased Priit Liblik – Riivo Mesila, kes jäid võitjaile alla ühe minuti ja 12,7 sekundiga.

17 aastat selle autospordialaga tegelenud võitja lausus, et Saaremaa ralli jättis talle taas hea mulje ja toredad mälestused. “Väga hea üritus oli, kõik viimase peal nagu alati. Mul on hea meel, et ka lõpetamisel peeti veokamehi meeles, kuigi meie lõpetasime ralli kaks tundi hiljem kui teised.”

Vaatamata kõigele ohustab veokaid ajaloo tahatuppa taandumine.
Mõne aasta eest loobus Eesti Autospordi Liit meistrite selgitamisest veoautode masinaklassis ning veokamehed said seejärel võidu sõita vaid karikasarja punktidele. 2009. aastal loobutakse aga ka karikaarvestusest, mis võib tähendada, et veoautosid enam rallidel võistlemas ei näe.

Rando Aav

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 26 korda, sh täna 1)