
OKTOOBRIST UUE LENNUKIGA: Estonian Air hakkab Kuressaare-Tallinna liinil reisijaid vedama Saab 340-ga.
1. oktoobrist hakkab kehtima Saare maavalitsuse ja Estonian Airi vahel sõlmitud lennuliini teenindamise leping. Ühtlasi kehtima hakkav uus lennugraafik erineb oluliselt veel kehtivast Aviesi lennugraafikust, mille kohaselt oli mugav hommikul lennata Tallinna, teha seal ära oma päevatoimetused ja õhtul koju tagasi jõuda.
Praegused lennuajad seda enam ei võimalda, näiteks kolmapäeval ei toimu ühtki lendu, esmaspäeval saab ainult hommikul pealinna, tagasi lennata pole samal päeval võimalik. Teisipäevased ja neljapäevased lennuajad on erinevad võrreldes reedestega – siin on nii hommikuse kui õhtuse lennu aeg viidud paar tundi hilisemaks.
Pahandas pankurit
Oma Saar uuris inimestelt, kes seni on sageli eelistanud oma ametireiside tarbeks lennukit, kuidas neile uus lennugraafik meeldib.
Krediidipanga Kuressaare kontori juhataja Merit Trei: “Kui uut graafikut nägin, pahandasin väga. Kui paljudel on siis vaja siit Austraaliasse lennata ja seal oma pagas vastu võtta? Lennata soovivad eelkõige Saaremaa inimesed, kellel on vaja ametiasju ajada. Uued kellaajad on absurdsed, endised olid super. See, et suurem lennuk liinile tuleb, ei anna midagi, kui pooled kohad tühjad on.”
Sama meelt oli ka Enerpoint Saare OÜ juhatuse liige Erik Keerberg. Ta märkis, et uus graafik on ebaregulaarne, kuid et ta ise ei ole väga sage lennuki kasutaja, siis teda see teema eriti ei puuduta.
Graafik puhkajale
“Pigem võiks olla ikka selline graafik nagu seni, raske on kogu aeg mõelda, millal see lennuk lendab või millal ei lenda,” arvas Keerberg siiski.
Reisibüroo Wris nõukogu esimees Kaie Rõõm-Laanet, kes on enda sõnul väga tihe lendaja, ütles, et peab lennureisidest loobuma.
“Sellise graafikuga saab reisida vaid puhkaja,” lausus Rõõm-Laanet ja lisas, et tema meelest pole sugugi õige, et turistide lende riigieelarvest doteeritakse.
Graafiku muutmine on võimalik
Oma Saar küsis Saare maavanemalt Toomas Kasemaalt neile arvamustele kommentaari. Samuti palusime maavanemal vastata küsimusele, kas vajadusel on võimalik lennugraafikut muuta.
TOOMAS KASEMAA: “Lennuliiklus on käivitatud Saaremaa transpordiprobleemide lahendamiseks ja majanduselu elavdamiseks. Lennuliikluses on olulised nii äriinimesed, tööinimesed, haridusinimesed, avaliku sektori inimesed, turistid ja kõik reisijad, kellel on vajadus kiirelt jõuda Tallinna või Kuressaarde.
Väga tihti arvatakse, et lennuliiklus peab olema suunatud ainult kohalike elanike vedamisele, antud juhul siis kohalike äriinimeste vedamisele. Selline lähenemine ei too sõitjaid juurde ja ei muuda liiklust tihedamaks.
Samamoodi võiks mõelda, et milleks meile parvlaevareisid, mis teenindavad turiste ja veavad kaupa. Laevad peaksid vedama ainult saarlasi. Nii lennukid kui ka laevad on osa Saaremaa majanduselust ja peavad andma võimaluse Saaremaa majanduse arendamiseks.
Iga inimene, kes sellesse ühistranspordisüsteemi panustab reisijana piletit ostes, muudab selle süsteemi kindlamaks. Reisijate lisandumine muudab ettevõtmise tulusamaks, võimaldab parandada teenuse kvaliteeti ning muuta graafikuid tihedamaks.
Graafiku muutmine on võimalik, kui esitatakse vastavasisuline taotlus kas Estonian Airile või maavalitsusele. Maavalitsus vaatab selle koos vedajaga üle ja otsustab graafiku muudatuse.
Seejuures arvestatakse taotluse vastavust kõigi lennuliiklejate huvidele ja hinnatakse vedaja võimalusi ning muudatuse võimalikku majanduslikku kasu. Nii maavalitsus kui ka vedaja on huvitatud iga reisija lisandumisest ja tema vajaduste arvestamisest olude piires.
Juba pikka aega on olnud üksinda reisides soodsam Tallinna lennukiga lennata kui sõita autoga. Ei ole vajadust järjekorras seista, laeva oodata ja ennast autoroolis väsitada. Valige transpordivõimalus, mis on kiire ja soodne.”
Vaatan praegu uut graafikut ja ei saa aru, kelle jaoks see tehtud on. Tallinnast tuleb lend liiga hilja, seetõttu läheb siit Tallinna lend samuti hilja (kui arvestada tööpäevade algust), reede hommikune (pigem lõunane) lend on samuti idiootsel ajal. Pühapäevane lend läheb siit liiga vara (aga noh-saksa turist tahab ju järgmise lennuki peale jõuda). Ainus normaalne aeg on Tallinnast 18.15 ja siit 19.20 – aga krt, miks ei võiks see lend just reedel olla? Reedel oleks see lend väga oluline-tean inimesi, kellel selletõttu jääb nüüd lendamata. Uus reedeõhtune aeg on liiga hilja.
Lisaks teenindavad need lennukid teisi liine, seega kui ühel liinil lend hilineb, siis hilineb ka Kuressaare lend või jääb üldse ära. Ja ma ei saa aru, kuidas on EA lennukid stabiilsemad kui Aviesi omad? Kuressaare lennujaamal pole ju udus maandumise seadet (nagu Kärdla lennujaamal on), seega ei saaks paksu udu tõttu ka EA Saabid siin maanduda.
Ei kasuta enam lennuliini kuna ei ole soodustusi üliõpilastele, graafik on mõtlematult tehtud, kus mõeldud ainult turistidele, mitte kohalikele elanikele. Tõesti, ma võib olla kunagi kasutaks võimalust lennata Kuressaarest- välismaale ja pagas seal kätte saada, aga kindlasti oleksin ma edaspidigi kasutanud võimalust lennata Kuressaarest- Tallinna lennukiga, mida ma siiani ka tegin. Nüüd enam mitte. Aviesi graafik oli aastatega välja kujunenud just mõeldes kohalikele klientidele.
Tavaline tulemus ju. Millal enne maavalitsuses kohalikele mõeldud on?
minu lennud ka lennatud. Selle uue graafikuga ei saa ma kuidagi oma käike paika panna ja parem lähen juba siis autoga pealinna, sest muud vöimalust ka ei ole.EKs näis kui suur täituvus hakkab liinil olema.Ega enne vist midagi ei tehta kui nähakse et lennuk pool tühjalt/ tühjalt lendab.Vigadest on ju meil kombeks öppida, mida neid vigu ennetada.
Nõus eelmistega. Olen (olin) üsna aktiivne lendaja. Nüüd kahjuks tuleb loobuda.
Maavanemale aga tahaks küll südametunnistusele koputada: saarlaste nimel Te küll väljas ei ole. Mina pole Teid ega Teie otseseid alluvaid kordagi juhtunud lendamas nägema. Seega arusaadav – mõistmatu ja võõras mure! Enne lendamisest loobumist tahaks küsida: kas lennukipileti hind saarlasele ja saksa turistile on sama? Kui jah, siis palun vaadake kindlasti üle doteerimise kord! Siinsed maksumaksjad pole kindlasti nõus neile peale maksma!
Oma Saare eilne juhtkiri on täpne! Nagu Piiblist võetud: kui Sa saarlane oled, siis võta ja kannata!
Maavanem ütleb, et graafik peab rahuldama laia sihtgruppi. Õige jutt. Aga miks siis saarlastega pole arvestatud?
Selles mõttes kaevata pole kellelegi, sisulist konkurentsi jpolnud-tegelikult ainult üks pakkuja ju kvalifitseerus.Graafik aga tundub olema tehtud mitte selle järgi,kuidas saarlased või turistid tahaksid vaid selle järgi,kuidas lihtsalt vaba lennukit ennast saada on.
Kui palju riik iga lennu eest firmale maksab? Paarkümmend tuhat krooni?? Kes on lendajad? No more comments
Mis moodi sa teed erisusi eestlase ja saksa turiti vahel! Praami dotatsioon ja bussitotatsioon on ka kõigile ühesugused, see on sul üsna rumal jutt.
Aga lennugraafik on lihtsalt maavalitsuse kiuks, kes eelistasid suuremat ja mugavamat lennukit tihedamale graafikule, mis on iseenesest lollus.
See on sama nagu maakona liinidel hoitakse suuri 50 kohalisi uusi busse, selle asemel, et 10 kohalised mikrokad võiksid sõita mitu korda tihedama graafikuga!
“Mis moodi sa teed erisusi eestlase ja saksa turiti vahel! ”
Passi alusel näiteks
Erinevalt bussist, on lennule registreerimiseks vaja isikut tõendavat dokumenti.
Janari jutt jumalast õige!
Dotatsiooni oleks vaja eelkõige SAARLASTELE, mitte lennufirmale!
aga mulle meeldivad hilisemad tagasilennud!
Avies tuli liiga vara ja ei saanud kunagi TÖÖREISIDEL kasutada.
Samuti oli rahvusvahelistelt reisidelt tulles lennuk alati JUST välja läinud; aga oi kuidas tahaks pikalt reisilt tulles kiiresti koju jõuda!
Ja kui rääkida ärireisides, siis tuleb ju järjest rohkem minna ärireisidele ka välismaale. Aviesi lennule ei saanud aga kunagi kindel olla ja ikka tuli Tallinna minna kas eelmisel päeval või bussiga.
Ma ei ole Janar aga vastan oma nimel “to Janr”ile.///
Esiteks, Janar ei kirjutanud mitte erisusest eestlase ja jaksa turisti vahel vaid saarlase ja saksa turisti vahel./// Teiseks, selline erisus töötab edukalt näiteks Ruhnu regulaarliini puhul: Ruhnu valla alaline elanik: Täiskasvanu 50 EEK, Üliõpilane/õpilane 25 EEK, jne ning Muud reisijad: Täiskasvanu 200 EEK, Üliõpilane/õpilane 100 EEK jne.///
http://www.ruhnulend.ee/index.php?id=11 ///
Ka parvlaevaliikluses on saarlastel soodustused:
Soodushind rakendat. klientidele, kes on sõlminud lepingu Vedajaga, kelle elukoht rahvastikuregistris/asukoht äriregistris on Saare või Hiiu maakond ning kelle sõiduki reg. tunnist. on eelnimetatud isik kantud omaniku või …///
Ehk lihlabaselt mandriroti sõiduauto ülevedu on 100 EEK ja saarlasel 75 EEK///
http://www.tuulelaevad.ee/webroot/web/hinnakiri/4 ///
Rumalat juttu ajab hoopis tototaja.
pole siin saarel enam normaalset bussi-,praami- ja lennuliiklust.istume lihtsalt kodus ja asi ants.
Hea tähelepanek udu suhtes. Tõepoolest, see jutt, mida maaviletsusest väidetud on korduvalt, et nüüd saab kvaliteetsemalt kohale, on puhas …! EI saa midagi! Kui on udu või pilved madalal, võib pärale jõudmisest unistada ja siin pole vahet, kas lendajaks on Avies, EA või Lufthansa.