Parvlaevapileti hind ähvardab taas kallineda (4)

Parvlaevapileti hind ähvardab taas kallineda

DILEMMA: Rahandusministeeriumi etteantud piirarvud sunnivad majandusministeeriumi kalkuleerima, kust kokku hoida. Üks võimalus selleks on parvlaevapileti hinna tõstmine.

Majandusministeerium ei välista tulevaks aastaks Suure väina parvlaevaliiklusele kuluvaid dotatsioonisummasid prognoosides järjekordset hinnatõusu kuni 25 protsenti.

Oma Saare andmeil prognoosib majandus- ja kommunikatsiooniministeerium tuleval aastal kolme parvlaevaliini doteerimiseks 190 miljonit krooni. Selline oleks baasprognoosi kohaselt auk, mis tekib aasta jooksul piletitulu (tänavuseks prognoositakse 137 miljonit – toim) ja laevafirma kulude vahel ning mille riik peab vastavalt liinilepingule katma.

Tänavu kulub parvlaevaliikluse doteerimiseks arvestuslikult 150 miljonit krooni ning järgmise aasta prognoosi tehes arvestab majandusministeerium sama arvu reiside, väikese piletitulu tõusu ning diislikütuse hinnaga 19–20 krooni liiter.

Majandusministeeriumi pressiesindaja Gea Otsa ei soovinud Oma Saare käsutuses olevat prognoosi kommenteerida, kuna eelarveläbirääkimised on pooleli.

“Kõik numbrid ja võimalikud hinnatõusud on hetkel spekulatsioon, millega me ei soovi kaasa minna. Enne kui valitsus pole eelarve osas kokkuleppele jõudnud, ei ole mitte miski kindel,” sõnas Otsa.

Dotatsioonisumma kasvu suurimaks põhjuseks on kütusehinna tõus. Näiteks kui diislikütuse liitri eest tuleks tuleval aastal maksta 18 krooni, oleks dotatsioonivajadus 183 miljonit krooni, 19-kroonise hinna puhul 187  (mitte 197, nagu lehes ekslikult kirjas – admin) miljonit ja 20 krooni puhul 191 miljonit krooni.

Et majanduslanguse tingimustes dotatsioonisumma järsku tõusu ära hoida, näeb majandusministeerium reaalseima võimalusena piletihinna tõstmist.

Kui piletitulu oleks tänavusest näiteks 20 protsenti suurem, oleks dotatsioonivajadus 167 miljonit krooni. Veelgi vähendaks riigi kulu reiside vähenemine. Näiteks 5% tänavusest vähem reise aitaks prognoositavat dotatsioonisummat kahandada 158 miljoni kroonini.

Päris tänavusega samal tasemel aitaks riigi toetuse summat hoida piletitulu kasvatamine 25 protsendi võrra ja reiside arvu vähendamine viie protsendi võrra. Kui aga reise oleks sama piletitulu korral 10 protsenti vähem, langeks prognoositav dotatsioonisumma koguni 142 miljoni kroonini ehk kümmekond miljonit alla tänavuse taseme.

Piletihinna tõstmisega kaasneks majandusministeeriumi prognoosi kohaselt reisijate arvu vähenemine, mistõttu kaheneksid kohe ka parvlaevareiside arv ja kulud. “Näiteks 20-protsendilise piletitulu kasvu jaoks peaks hinnatõus olema 25 protsenti või suurem, et kompenseerida reisijate arvu langust,” leiavad majandusministeeriumi prognoosi koostanud analüütikud.

Samuti soovitavad nad otsustajatele, et hinna tõstmisel tuleb arvestada kolmekuulise etteteatamisega ja hinnatõusu võiks kaaluda suve hakul: “See pehmendaks mõjusid, kuna ka 2008. aastal toimunud hinnatõus ei kergitanud oluliselt suviseid hindu võrreldes aastaid kehtinud hinnakirjaga.”

Loe ka juhtkirja

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 23 korda, sh täna 1)