Parvlaevast ja praamist (16)

Hiljuti oli mul jälle meeldiv võimalus külastada Saaremaad.
Virtsust Kuivastusse viis meid laev nimega Viire, mille päästerõngal nägin kirja p/l VIIRE. Niisiis parvlaev Viire. See üllatas meeldivalt, sest enamasti olen ikka kuulnud, et saartele sõidavad praamid, aga Soome ja Rootsi parvlaevad. Samas on tegemist sama laevatüübiga, mis sest, et suuruses on tunduv vahe.

Tahaksin lugupeetud saarterahvale meelde tuletada, et ka Saaremaale sõidavad parvlaevad, aga praamiga veetakse igasuguseid kaupu ning ka prahti ja jäätmeid. Praam on lihtsalt üks suur, enamasti mootorita kastimoodi veesõiduk, mida pukseeritakse, kuhu vaja, parvlaev aga ühte kindlat liini pidav reisilaev, mis võib vedada ka veeremit, nagu autod või raudteevagunid. Inglise keeles ferry’st (üleveo)parv.

Kust ometi tuleb see “praam”? See on lihtsalt üks lohakas mugandus venekeelsest sõnast parom, mis juurdus käibekeelde juba okupatsiooniajal.

Kui parvlaev peaks tunduma pikk ja kohmakas, võiks ju selle asemel ütelda lihtsalt parv, nii nagu teevad inglased.

Saaremaalt lahkudes sain laevalt kaasa teie ajalehe Oma Saar. See üllatas oma sisukuse, mahukuse ja meeldiva kujundusega. Pealegi lugesin esiküljelt: “Kohvikute perenaised määravad parvlaeval kohvi ja võileiva hinna”. Kuid samas paar rida allpool: “Miks saab praamil tassi kohvi poe kohvipaki hinnaga…” Millest selline ebajärjekindlus?

Arvan, et reisijaid praamiga vedada on ebakohane, kui mitte solvav. Kasutusel on nt prügipraam, naftapraam, mudapraam jne. Reisijaid toimetab üle väina ja tagasi aga parvlaev või siis lühidalt parv.
Tahaksin loota, et Oma Saar selle segaduse lõpetamiseks jõukohase panuse annab.

Lõpetuseks tahaksin lisada, et Saaremaast ja Kuressaarest jäi mulle ülimalt hea mulje. Tundus, et Kuressaare võiks puhtuse ja korra ning lillerohkuse poolest Tallinnale eeskujuks olla.

Uno Laur,
Merekeele nõukoja esimees

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 124 korda, sh täna 1)