Kolmikmõrv vangi ei vii (10)

Meie sõidukultuur teeb peavalu paljudele. Rullnokkasid ja teisi liikluseeskirjade rikkujaid näeb meie tänavatel iga päev. Juhtide hirmutamiseks ja vaoshoidmiseks korraldatakse politsireide, patrullitakse ja karmistatakse seadusi. Kogu selle tralli taustal saab aga noor ralliäss, kes põhjustas avarii, kus hukkus kolm inimest, kaks aastat tingimisi ja üheaastase sõidukijuhtimise keelu.

Eelmise aasta 8. detsembril kaldus juht Joosep vastassuunavööndisse ja põhjustas kolme inimese hukkumise. Noor lootustandev ralliäss oli teel Tallinnast võistlustelt koju. Õnnetuse põhjuseks tõi Joosep väsimuse ja arvas, et jäi roolis magama. Noormees omas piiratud õigusega juhiluba ehk “titeluba”, mis lubab sõita autoga vaid siis, kui kõrvalistmel on vähemalt kaheaastase sõidukogemusega autojuht. Selline isik autos puudus.

Kui uudis sellest juhtumist meediasse lekkis, pakuti sellise hooletuse eest karistust kolm kuni kaksteist aastat vangistust. Muidugi oli tegu vaid spekulatsiooniga, sest menetlus oli läbi viimata ja kohus pidamata. Kolme- kuni kaheteistkümne aastane vangistus ei ole laest võetud, sellise karistuse näeb ette karistusseadustik.

Ühel poolt oleks justkui ebaõiglane määrata 17-aastasele noorukile vanglakaristus. See tekitab emotsionaalse trauma ja võib rikkuda noormehe kogu edaspidise elu. Arvestades seda, et tegu polnud tahtliku liikluseeskirjade eiramisega, vaid väsimusega, tundub määratud kaheaastane tingimisi karistus küllaltki õiglane. Aga kas õiglus on ikka jalule seatud?

Minu arvates räägib karistuse õigluse vastu kaks äärmiselt tähtsat asjaolu.
Kohus leidis, et süüdistatavapoolset tahtlust rikkuda liiklus- ja sõiduki käitusnõudeid ei ole kohtumenetluses.(Eesti Päevaleht 31.07.08.) Juht omas piiratud õigustega lube ja kogenud juhti kõrvalistmel ei olnud. Kas selline käitumine ei ole ülbe, hoolimatu või vähemalt vastuolus liikluseeskirjadega? Kogenud juht ei ole kõrvalistmel ainult protokolli jaoks.
Kogenud juht peab ära hoidma igasugused uljaspäised trikid, aitama olukorras, kus noor juht võib jänni jääda ja samuti peab kogenud juht ära hoidma “titeka” magamajäämise ja auto vastassuunavööndisse kaldumise.

Teiseks räägime me siiski kolme inimese elust. Kolmest kaotatud elust ja paljudest sugulastest, lähedastest, kes on läbi elanud midagi kirjeldamatut. Kohati tundub, et meil koheldakse roolijoodikuid, kes on reidi käigus vahele jäänud, karmimalt kui kolme inimese surma põhjustajat. Minule ei tundu kaheaastane tingimisi karistus ja neljakümne tuhandeline rahatrahv õiglane karistus noormehele, kes võttis kolme inimese elu. Olen kindel, et ükski nende lähedane ei ole kohtuotsusega rahul.

Kas kohtunikud on saanud obaduse suure rahapatakaga ja sonivad nüüd sama juttu, mis on kunagi saunalaval kuuldud? Seda meie kahjuks ei tea. Aga hoidke alt, sest juba vähem kui aasta pärast on Joosepil load käes ja mine tea, kui väsinuna ta jälle rooli istub!

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 41 korda, sh täna 1)