Kui midagi ei toimu, on kõik kenasti

Kui midagi ei toimu, on kõik kenasti

MURRAB MASINAT: Žigulist ei ole hüdraulilisele lõikurile vastast.

Saatuse tahtel on Tööloom seekord kaheks päevaks pritsumees, sest suur austus pritsumeeste vastu on Töölooma alati saatnud. Pritsumehed on alati coolid ja tegusad, mis tähendab, et Tööloom peab asja järgi proovima. Pritsumeesteks kutsuvad pritsumehed endid ise. Ametnikud nimetavad meid päästjateks. Tööloom tahab päästa kogu maailma.

Päästjad töötavad vahetustes, mis tähendab, et tööpäev võib olla ka töö-öö. Tööloom ei ole hetkel ööloom ja seetõttu töötab päevases vahetuses. Vahetuste värk on keeruline. Kui ennemuiste töötasid pritsumehed 24 tundi ja puhkasid kolm päeva otsa, siis nüüd tehakse kaks 12-tunnist vahetust järjest ja puhata saab ühe päeva, et siis jälle 12-tunniseid vahetusi teha. Selline režiimi muutus viis töölt üksjagu inimesi, kes maalt tööl käisid. Uue süsteemiga pidanuks nad kaks korda rohkem edasi-tagasi sõitma. Aga see selleks.

Algab päev

Töölooma päev pritsumehena algab hommikuses rivistuses, kus garaažis tuletõrjeauto kõrvale on varustuses üles rivistatud uus vahetus ning meie vastas seisavad peagi koju suunduvad mehed. Komando pealik teeb ülevaate, mis eelmise vahetuse ajal juhtus ja mida teadma peaks. Eriti ei juhtunud midagi. Aga teadma peaks, et põhiauto ühel prožektoril on miski kamm ja see ei tööta. Hommikul saab kuulda ka häiresignaali. See töötab küll.

Ühtlasi annab pealik teada, et tänase päeva kavas on harjutada auto lõikamist ja hiljem teha igaesmaspäevane varustuse korrastamine. Auto lõikamine tähendab seda, et me üritame auto niimoodi lahti lõigata, et õnnetuses sinna kinni jäänud inimesed ohutult välja tuua. Inimesi muidugi harjutuse ajal seal ei ole.

Lõikumiseks on üks teise vahetuse pritsumees meile oma vana žiguli toonud. Ohutuse mõttes kasutame meie, pritsumehed, auto lõikamiseks hüdraulilisi riistu, mitte saage, mis võiks sädemeid pilduda. Meil on hüdraulilised tangid nagu suured käärid ning leviti, mis näeb välja kui hiiglaslikud näpitsad, millega saab sõrgade vahele mahtuvaid asju kokku pressida või laiali lükata. Uksi näiteks.

Riistad on jõulised ja rasked. Kui Tööloom lõikuri esimest korda kätte võtab, kipuvad käed nõrgaks jääma. Paar minutit lõikuriga auto katuse närimist võtab keti korralikult maha. Vorm pole vist vastav. Õnneks pole Töölooma ülesanne elusid päästa, vaid teha abitöid ja mitte jalgu jääda.

Meil on veel ägedaid riistu, mida auto peal katsetada. Näiteks saab ühe naljaka naaskliga imekergelt auto klaasid puruks teha või ühe saega esiklaasi nagu vineeri saagida. Ja on olemas üks kate, mis roolile peale tõmmatakse, et ootamatult roolis peituv turvapadi tööle ei hakkaks.
Kui masinal katus läinud ja uksed maas, küsitakse, kellel meestest veel mõni auto üle on. Mul ei ole.

Märg vesi

Meie põhiauto, millega väljakutsetele sõidetakse, on peaaegu et tuliuus Scania. Tööloom üritab end masinaga kurssi viia, seda enam, et hommikuti peab iga mees nagunii kontrollima, kas autos olevates balloonides on piisavalt õhku, kus miski asi autos asub ja kas kõik on töökorras.

Tiir ümber auto võtab aega ja varsti läheb kõik segi. Mis A ja B väljakutsed, mis märgaja? Selgub, et pritsuvee sisse doseeritakse märgajat, mis peaks vee märjemaks tegema. Ehk siis selliseks, et see nii kergelt seinalt maha ei voolaks ja seega kustutaks tõhusamalt.

Tuletõrjuja riietes on palav olla. Püksid ja jope on rasked. Samas on see kaitse kuuma eest kah, kui peaks tule lähedusse ronima, nii et… las kütab.
Pärast lõikamist teeme väikese pausi. Istume garaažis või õues. Pritsumehe töö on äge. Kui sa istud või magad niisama ja ülemus seda näeb, siis on kõik kenasti. Mida vähem tööd, seda paremini läheb. Tööloomale meeldib.

Jõudehetkel istume ka seltskonnaruumis, jutustame. Mehed jutustavad ehitusest, kalapüügist ja tuletõrjespordist. Peagi on ees minek Eesti meistrivõistlustele. Tuletõrjesport on lahe asi ja spordimehed arutavad, kuidas asju efektiivsemalt teha.

Lahe on vaadata, kuidas kaks tüüpi uurivad Häire ajakirjast piltide pealt, kuidas uue Scania põhiautoga mitmest voolikust korraga märga vett anda ja arutavad, kuidas ja mida seal teha annaks. Fännid.

Häire tüng

Lõpuks tuleb lõunasöögi arutamine. Tavaliselt teeb meeskond köögis koos süüa. Aga praegu on elektripliit kahtlane, kust võib särtsu saada. Ka seda teatati hommikusel rivistusel. Elektrik tuleb homme. Niiet rämpstoit see on, mis täna tuleb.

Pärast sööki vajuvad silmad kinni. Jutt on, et peagi tuleb varustuse korrastamine ette võtta. Aga see on hiljem. Enne selgub, et üheks remondiasjaks tuleb tuua kusagilt raudlatt. Kuna ainult autojuht teab täpselt, mida vaja, peab tema minema. Aga mis siis saab, kui vahepeal on väljakutse? Järelikult peab meeskond kõik koos minema.
Igatahes juhtub see, mida juba pikka aega oodanud olen. Kõlab häiresignaal.

Loomulikult olen ma innukas Tööloom ja torman treppidest alla, kuulamata edasi, millega tegu, mida hääl valjuhääldis teatab. Natuke veider tundub, et kõik longivad niisama. Parem saabas ei mahu jalga. Tõmblen ja rabelen. Torman autosse ja ootan. Kus teised on?

Olen autosse jõudes tükk aega veel ärevil, kuni öeldakse, et tegu on õppehäirega. Väidetavalt olla õppehäire nimeks “ehitusfirmas on tulekahju”. Ehk siis nii sõidamegi poodi raudlatti tooma, kõik koos. Saan oma innukuse pärast veidi tögada, aga naljakas on tõepoolest.

Õhtul on koristustööd. Autod ja varustus tuleb ära puhastada. Selle tegevuse käigus näen ka esimest korda pritsumeest omas elemendis – päästetööd tegemas. Nimelt on miski väike värvuke meie garaaži sattunud. See püütakse kinni ja toimetatakse vaikselt õue. Viimasel ajal pidavat pritsumehed liiga palju loomi ja linde ajamas käima. Võibolla peaks rahvale teatama tarkust, et kass tuleb ise puu otsast alla! Oled sa mõnda luukere puu otsas näinud? Tööloom ei ole.

Esimene vesi

Kuna väljakutseid ei ole, on esimene vesi, mida ma oma pritsumehe karjääri jooksul lasen, kaltsust väänatud tolmuvõtuvesi. Auto pesemine võtab üksjagu aega.

Teine tegevus on Argo rataste vahetus. Nimelt on 8-rattalise igamaastikusõiduki Argo Avengeri kõik rattad valepidi alla pandud, muster ei klapi.

Kuna midagi ei toimu, jõuab õhtu kätte suht aeglaselt. Õnneks on siin on koroonalaud, nii et teeme tunnikese koroonat.
Nii saabub järgmine vahetus uue rivistusega garaažis. Seekord on veel vähem uudiseid. Ainult peaks teadmiseks võtma, et mõnes kohas on teeremont käimas, nii et vältige.

Uus päev

Järgmisel päeval on vahetuses teised mehed. Sai ju öeldud, et vahetuste süsteem on keeruline. Hommikune plaan on, et uue mehe jaoks (mitte mina, vaid üks teine tulevane pritsumees) tehakse praktikat. Hargnemist ja redeliga hargnemist. See on selline harjutus, et meeskond lendab käskluse peale autost välja, mehed haaravad voolikud, ühendavad need liitmikuga ja omavahel ning pritsivad vett. Et kui kiiresti läheb.

Tööloom saab kõige lihtsama ülesande, kus peab ühe vooliku lahti loopima ja ühendama teisega. Ma pole kunagi voolikurulli lahti visanud, nii et see on äge kogemus. Voolikute ühendamine on kah täitsa lihtne. Harjutus kulgeb edukalt, sest annan alati endast parima.

Teine harjutus on samasugune, ainult et seekord tuleb veel auto katuselt alla tuua kaks redelit, need omavahel ära ühendada, lükata seina najale ja üks mees peab redelile ronima vett pritsima. Mina torman katusele. Autojuht on minust kiirem ja nii tõmban talle peaaegu redeli pähe. Katusel olevad redelid jäävad ühe kinnituse taha kinni ja hakkan natukene rabelema. Indu on palju, mõistust ja osavust sutsu vähem. Muidu läheb kõik kenasti ja selgub, et sooritame harjutuse ettenähtud ajast minuti jagu kiiremini. Elagu!

Ühtlasi õpetatakse, kuidas voolikut pärast kokku rullida. Ei, seda ei tehta maas, vaid käes hoides. Märga voolikut muidugimõista autosse ei panda, vaid viiakse garaaži kuivama. Ajutisel pinnal endise autobaasi hoonetes elades pritsumeestel voolikute kuivatamise torni ei ole, nii et selleks on ise ehitatud miski renn garaaži seina ääres, kuhu voolikud laotatakse.

Mitmendat korda kuulen, et näib, nagu ainult jumal saab pritsumeestele uue maja anda, keegi teine ei näi sellega hakkama saavat.

Tööloom põrub eksamil

Pärastlõunal teen uue mehega tuletõrjujate teoreetilise eksami kaasa. Algõpe. Hinne kaks. Masendav. Õnneks vastab uus mees kõigile küsimustele õigesti. Saaremaa õnnetused on õigetes kätes.

Pärast eksamit viime läbi ruumide koristuse. Kõik toad peseme puhtaks, võtame kogu tolmu ja küürime põrandad. Ja kui pärast seda ikka veel ühtegi väljakutset ei ole, vajuvad mehed kas magama või filmi vaatama.

Et teada saada, kas ma üldse kunagi võiks pritsumeheks sobida, hakkan läbima tuletõrjuja füüsilisi katseid. Nali on muidugi selles, et sport ei ole Töölooma viimaste aegade päevaplaanis eriti ühelgi kohal olnud, nii et pärast viimast harjutust, kangiga kükke, ei jaksa ma peaaegu püsti seista ning isegi istudes kipuvad lihased krampi minema.

Kolleegidel on muidugi naljakas. Oota ikka homseni, siis näed, mis tunne on! Ei taha. Ei jaksa ennast enam liigutada. Ja mis saaks, kui praegu väljakutse oleks, kui ma ei jaksa isegi longates trepist alla minna? Ei, ei, see pull tuleb ära lõpetada. Jätan meestega hüvasti ja lahkun kaks tundi enne vahetuse lõppu.

Sellegipoolest olen ma veendunud, et Tööloom on maailma parim päästetöötaja. Kaks päeva väljakutseteta on tubli saavutus. Võib öelda, et alati, kui Tööloom valves on, võivad linnakodanikud rahulikult hingata, sest siis ei juhtu ühtegi õnnetust.


Ametlikult nimetatakse pritsumehi päästjateks. Päästehariduse saab endale hankida Väike-Maarjast, kus asub Sisekaitseakadeemia päästekolledž. Kuid esmase taseme saab omandada ka kohalikus komandos. Selleks tuleb koha peal teha teoreetilisi ja praktilisi harjutusi ja eksameid. Praktikat tuleb teha vähemalt 200 tundi.

Tööloom jõudis ühel päeval kätt ja aju proovida tuletõrjuja algõppe teoreetilise testi kallal ning teha pritsumeestele ettenähtud füüsilisi katseid.
Teoreetilises testis sai Tööloom hindeks 2 ehk puuduliku. Lohutuseks anti teada, et oleks ühe vastuse veel ära tabanud, saanuks rahuldava.

No kust ma peaks teadma, mitmenda korruse kõrgusele ronimiseks sobib vene tõmberedel BMAC92 või mitu liitrit õhutagavara on Spiromatic 316-s? Ega igaüks peagi teadma. Samas, väljaõppel olev uus mees aga vastas kõigile küsimustele õigesti.

Füüsiliste katsete jaoks on seadusega paika pandud nõuded vastavalt vanusele. Ette on nähtud 45-kilose kangi rinnalt surumine, kükid sama kangiga, istesse tõusud, lõuatõmme ning 2700 meetri jooks. 200 meetri ujumine jäi seekord tegemata. Kõiki harjutusi tehakse aja peale.

Minimaalselt võib iga harjutuse eest saada ühe punkti ja maksimaalselt viis. Nii et 5–25 on kõik kena. Kuressaare komandos teeb kolmandik mehi testid maksimumi peale. Tööloom muidugi mitte. Aga ühestki päris läbi ka ei kukkunud. Igatahes on mul nüüd tõend, et võiks pritsima hakata küll.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 70 korda, sh täna 1)