Küpsuskirjand on eksam, mille käigus kaotasin palju närvirakke, rahuliku meelt ning eneseusku. Ei paista just eduka abituriendi retseptina, ega ju?
Aga kes ütleski, et päris elu lihtne peab olema ning millalgi peab ju see õnnelik ja muretu lapsepõlv kord ka lõppema. Mina jätsin enda omaga küll 26. aprillil lõplikult hüvasti – hirmutavale ülesandele pidin üksi vastu astuma, ainsateks abimeesteks ÕS ja Karl Fazer.
Neist viimase teened lõppesid juba esimese kümne minuti jooksul, kuna sel ajal kui teiste kirjutajate käed kiiresti pliiatsi järele haarasid, et valitud teemal kirjutama hakata, mugisin mina paaniliselt šokolaadi, lootes, et äkki hakkab mõte paremini tööle. Ei hakanud. Selle asemel kirjutasin tund aega kahel valel teemal ning järgmise tunni veetsin muretsedes, et kukun eksamil läbi.
Lõpuks võtsin kolmanda tunni algul jällegi uue teema, mõeldes: tulgu, mis tuleb. See, mis tuli, oli aga ühe hirmunud lõpetaja kirjutis, millele tagantjärele mõeldes autori peas vaid üks mõte keerleb: pabistamine ja muretsemine keerasid kirjandi nässu. Miks siis seda eksamit nii kardetakse?
Lõpukirjand on sõna, mis kõlab hoiatavalt ja ähvardavalt iga abituriendi kõrvus läbi terve viimase kooliaasta. See on eksam, mida tuleb karta kui tuld, kuna legendid kõikvõimalikul moel läbikukkujatest, teemast mööda kirjutatud kirjanditest ning meeletutest grammatika-, sõnakordus- ja stiilivigadest on tuttavad igaühele.
See on töö, mille käigus peab ära näitama kõik oma teadmised, oskused ning omapära. Samuti peab iga kirjutatud sõna, täht ja lause mahtuma rangelt üldiselt seatud piiridesse nii sisu kui vormi mõttes. Reegleid on nii palju, et oma arvamust kirja pannes ületab mure piirangute ning nii-öelda sunnitult õigesti kirjutamise pärast autori enda mõtted.
Ideaalis peaks lõpukirjand peegeldama eelkõige abituriendi enda mõtteid, teadmisi ning suhtumist. Äärmiselt tähtis on ka omapära, aktuaalsus ja uudsed lähenemisnurgad. Vastupidiselt soovitule vormib eksam aga päris suure hulga nii-öelda stampkirjandeid, mis väljendavad vaid kirjandusõpetajate, tuntud mõtlejate ning esseistide või kirjanike seisukohti.
Noored ei arutle enam lähtuvalt oma mõtetest, vaid jutustavad teiste sõnadega ümber neile räägitud “tarku ja õigeid mõtteid”. Et õpetus ütleb, et esimese asjana tuleb leida teemaga sobivad kirjanduslikud näited, kujuneb terve kirjand aruteluks maailmale juba tuntud tegelaste ning raamatute probleemide ja ideede ümber, mitte aga tulenevalt autori oma arvamusest ja kogemusest.
Loomulikult ei ole kirjanduslike näidete toomises midagi halba, ent kui toetutakse eelkõige kirjanike raamatutes toodud mõtetele, mitte ei tooda neid näidetena iseenda väidete juures, ei ole tegu enam õpilase nägemusega probleemist, vaid erinevate “vanemate ja targemate” mõtete kompotiga.
Lisaks kirjandile eelnevale aastapikkusele muretsemisele ja õppimisele on veel suuremaks takistuseks edukale kirjutamisele valesti mõtlemine. Mina kirjutasin oma kirjandi teemal “Tänapäeva maailma hirmud” ning tõin seal välja põhimõtte, et paljud tänapäeva hirmudest on meie enda välja mõeldud ja küllaltki ülepaisutatud. Samalaadne on ka hirm lõpukirjandi ees.
Minu suurim kartus enne kirjandit oligi hirm hirmu enda ees: äkki ma lähen nii närvi, et mõte jooksebki kokku… Mu peas oli üks suur murede matrjoška, kus iga uue hirmu sees peitus omakorda hirm vana hirmu olemasolu pärast. Seetõttu muretsesingi lõpuks olematute ning enda esile kutsutud asjade pärast, mis pidurdas igasugust kirjutamiseks vajalikku mõttelendu.
Sama vea ohvriks langesid ka paljud minu koolikaaslastest. Kipume unustama, et tegelikult on meil kõik ressursid olemas: mõtted, aastate jooksul kogutud sõnavara ja grammatikareeglite pagas. Tuleb neil lihtsalt lasta välja pääseda, mitte oma hirmudega kõik uksed teadmiste ees sulgeda.
Nüüdseks on kirjand kirjutatud ning kõige hullem peaks ju möödas olema. Oh ei, see on alles ees. Eksamitulemused! Ühegi teise eksami hindamist ei kardeta niipalju kui kirjandi oma. Võib öelda, et hirm on ka põhjendatud. Küpsuskirjandi punktisumma määrab suures osas ära hindaja isiklik arvamus ning sageli võib see olla äärmiselt subjektiivne. Mure, et kirjutatu ei meeldi hindajale, pärsib samuti kirjutaja mõtteid ja originaalsust.
Siinkohal näib lõpukirjand ebaõiglase nuhtlusena. Halvima stsenaariumi puhul on hävitatud õpilase loovus, ta saab oma kirjutise eest ebaõiglase hinnangu ja punktisumma ning lõpetab veel närvihaiglaski. Paljude jaoks näib pääseteena asendada küpsuskirjand osaoskuste testiga. Kui selle üle mõtlema hakkasin, taipasin, et mul ei olegi ses asjas päris otsest arvamust.
Loomulikult kõlas kõrvus kirjandusõpetajate suur pahameel ning vastuseis osaoskuste testile ning seetõttu oli ka minu arvamus algselt, et ega see üks õige asi olla saa, ise teadmata, mida uus eksam endast kujutab. Natuke asja uurides sain teada, et osaoskuste testi suurimaks plussiks ning eksamikorra muutmise põhjuseks on väide, et see looks võrdsed võimalused ehk hindamine oleks objektiivsem.
Esmapilgul näis see tõesti loogiline: õigekirjaharjutustel on tõepoolest ainult üks õige vastus ning subjektiivsusest ei saa seal juttugi olla. Ka sisaldab eksam senise 600-sõnalise kirjandi asemel lühema, 400-sõnalise essee kirjutamist, seega ei kaoks ka nõutav eneseväljendus- ning arutlusoskus. Näib küllaltki mõistlik.
Ent kui mõelda sellele, et ainus osa, mida küpsuskirjandi puhul subjektiivselt hinnatakse, on kirjutise sisu ning üldine mulje õpilase arukusest, teadmistest ja oskustest, kuna õigekirjavigade ja sõnakorduste puhul on asi lihtne – need kas on olemas või mitte –, tekib küsimus: kuidas saab olla 400-sõnalise essee hindamine objektiivsem kui pikema ja põhjaliku kirjandi oma.
Vastupidi, usun, et mida lühem on õpilase kirjutis, seda halvema ülevaate annab see sellest, mida lõpetaja tegelikult oskab ja teab. Seega ei näe ma osaoskuste testil võrreldes kirjandiga mingisuguseid plusse.
Aga võib-olla tuleks kirjutamise osa üldse kaotada? Saaksime lõpuks ometi objektiivsed ning ühesed lõpueksamitulemused. Usun, et sellest ei võidaks lõpetajad ega ülejäänud. Ausad oleksid küll punktisummad, aga samas lõpetaks igal aastal ports inimesi, kelle eneseväljendus- ning arutlusoskus piirdub märksõnade ja heal juhul lihtlausete moodustamisega.
Lõpukirjand on halb eksamivorm – usun, et sellega nõustuksid paljud minu eakaaslastest. See on pingeseisundis, närverikkuv, “silmaklapid ees” kirjutamine. Ent samas on ta siiani parim ning töötavaim eesti keele eksam, mis lõpetajatele pakkuda on. Seega peame temaga leppima ning tast kuidagi jagu saama. On ju ka oma pabistamisest ülesaamine küpsuse näitamine. Ja üleüldse, mis ei tapa, teeb tugevamaks, seega kirjutame aga kirjandeid edasi.
selge näide sellest, kui maakas tuli linna keskkooli ja kirjandusõps sai kohe aru, miuke tobukakk sa tegelt oled
Äitah, Riin. Tuletasid meelde, kuidas 13 aastat tagasi eksami ületähtsustamise tuhinas lõpukirjandiga läbi kukkusin. Kogu kooliaja ei olnud mul ühtegi kirjandit alla hinde neli ja grammatikaga probleeme polnud, aga lõpueksamil pandi mulle ilmselt heast südamest hindeks kolm, tegelikult kukkusin läbi. Asi oli selles, et tahtsin niiväga teha oma kõigi aegade parima kirjandi, aga teemadega tutvudes selgus, et nende puhul oli loominguline vabadus täiesti olematu. Iga pealkirja sisse oli kirjutatud, millest PEAB kirjutama. See, millest TAHTSIN kirjutada, ei sobinud ühegi teema alla. Lisaks veel eelneva pabistamisega kaasnenud unetu öö ja oligi kogu päev aia taga.
Aasta hiljem oli lõpukirjand juba riigieksamina (hindeskaalagi oli teine), ülikooli kõrvalt käisin uuesti kirjandit kirjutamas. Seekord mingit ülereageerimist ega pabistamist ei olnud, aga kirjanditeemad ei kõlbanud ka seekord kassi saba alla – eeldasid teatud meelsust ja vaadet kirjutajas. Siiski kannatasin poolteist tundi paberit sodides ja kõndisin eksamiruumist esimesena minema. Hiljem mulle ikka kolm oli kirja pandud.
Samas õde läks koolikirjandit kirjutama minnes kindla peale – ta arvas, et üks teema tuleb kindlasti Tammsaarest. Juba eelnevalt valmistas ette, tegeles tsitaatidega, mingi juubeliga seoses oli ka raamat aimatav (ka õpetaja ennustas seda). Proovikirjandis koostatu läkski täie ette, hindeks selge viis. Tema kirjand oli tasemel, aga sobitus ka kenasti “süsteemi”. Aga loominguinimestele selline “süsteem” on kui Berliini müür.
Aastaid hiljem aga on täiesti ükskõik, mis need hinded kunagi olid. Tõsiselt. ———-
Riin, selle looga siin oled oma lõpu- või küpsuskirjandi kirjutanud. Näha, et tark ja argumenteeritult arutlev noor inimene. Mis sest, et selle artikli eest sa hinnet ei saa, aga vahet pole, mis see hinne ikka näitab, kui lugu on hea. Loodan Sinu lugusid edaspidigi lugeda.
Riin Aljas õpib Saaremaa Ühisgümnaasiumis!
Lp. ajakirjanik, kontrollige ennem ka fakte…
Minu lõpukirjand oli ca 15a. tagasi… Aga nõus autoriga. Lõpukirjandi hindamine ON subjektiivne, kogu asi on mõtetult pingeliseks aetud ja kokkuvõttes ei näita see suurt midagi.
Näide kasvõi seegi, et minul endal olid enne kirjandusõpetaja vahetamis (kuni 8. klassini) KÕIK kirjandid 5 ning edasi (9-12kl ) teise õpetaja juures, KÕIK kirjandid 3 – kas muutusin ühe suvega järsku lollimaks?????
no ju ma siis muutusin järsku lollimaks. Aga õnneks läks see aga lõpukirjandi ajaks üle :))
tubli! istu, viis!
Minu viimane kirjand on jäänud paarikümne aasta taha. Ei olnud õudne. Oli lihtsalt vastik, teades, et kirjapandu hindamiseks objektiivsed kriteeriumid samahästi kui puuduvad. Mul on olnud mõnesuguseid emakeeleõpetjaid, suurem osa sest ajast oli tegemist kaunis vastiku tüübiga. Ja siis see kirjand – olulisem kõigest oli ju hindaja maitse äraarvamine. Edu tagas ilutsev-ilatsev stiil, niinimetatud õigete seisukohtade kirjapanek ning KGB-d erutavate teemade vältimine.
ei ole maakas, ei vahetanud ka kooli. Vahetus AINULT õpetaja
siis kaks võimalust- kas eelmine kirjandusõps oli tropp või muutusid siiski ühe suvega lollimaks
Pidin minagi 2-3 korda kirjutama kirjandit. Lõpukirjandit ja ülikooli sisseastumiseks. Ülikooli omad mõlemad läksid miskipärast paremini. Esimest korda 8 10st ja teisel 9 punkti 10st., või oli see hoopiski 18 20st. Ei mäleta. Kirjanditeemad olid suhteliselt erialased ja nõudsid kas siis sotsiaalset mõtlemist või viimase aja kirjanduse tundmist. Kurta saab ainult see kirjandi teemade üle, kes a. ei näe laiemat pilti, b. kellel tekib eksamikramp, või c. kes ei oska ka muidu kirjutada. Riinu puhul ei ole määrav ei a ega c. Seega, rohkem närvi :) ja hingamisharjutusi. :) Sõbralikult, E.