3. septembril alustati uhke avapeoga Panama kanali laiendamistöid, mis peaksid lõpule jõudma järgmise kümnendi keskel. Praegu ei mahu kanalist läbi ligi 40% maailma konteinerlaevadest, pärast ümberehitustöid kahaneb ringiga sõitvate laevade osakaal tunduvalt, kahekordistub ka kanali läbilaskevõime.
Panama valitsus kuulutas sündmuse tähtsust arvestades avamistseremoonia päeva puhkepäevaks, mullu oktoobris andis 80% rahvast referendumil kanali laiendamiseks ka oma nõusoleku. 40 000 huvilise silme all korraldasid ehitustöölised 13 tonni lõhkeainega võimsa plahvatuse, mis paiskas õhku kõrge veesamba.
Avamispidustustel osales teiste seas Ameerika Ühendriikide ekspresident Jimmy Carter, kes allkirjastas 1977. aastal lepingu, millega anti USA rajatud kanal hallata Panamale (1999. aastal anti kanal täielikult üle).
7 aasta pärast saab maailma üks olulisemaid kaubandusteid sajandivanuseks. Atlandi ja Vaikset ookeani ühendava laevatee ehitamist alustati 1904. aastal ja ehitus kestis kümme aastat. Tänapäevaks on kanal selgelt kitsaks jäänud, järjekorras seisvate laevade omanikud on nõus lausa juurde maksma, et ettepoole saada.
Ka pelgab Panama valitsus tollimaksudest saadava sissetuleku vähenemist, kui laevaomanikud hakkavad kasutama teisi transiidikanaleid – peagi avaneb jää sulamise tõttu Põhja-Jäämeri ja ka Nicaragua kavandab 18 miljardit maksva konkureeriva kanali ehitamist.
Praegu läbib 82 km pikkust kanalit umbes 13 000 laeva aastas ehk keskmiselt 34 laeva ööpäevas. Panama kanalit läbib 4 protsenti maailma transiidist, kanali suurimad kasutajad on Ameerika Ühendriigid ja Hiina.
Ehitustööde maksumus on projekti järgi 5,25 miljardit dollarit (60,4 miljardit Eesti krooni), otseselt tekib töökohti 7000 inimesele, kaudselt 35 000-le.
Kuigi projekt on kriitikute hinnangutel kallis ja riskantne, näeb valitsus selles võimalust tõsta kasvavate sissetulekute abil rahva madalat elatustaset.
Panama kolmest miljonist elanikust elab 40% allpool vaesuspiiri. Praegu toovad kanalimaksud Panama eelarvesse ümmarguselt 500 miljonit dollarit aastas. Kanali laiendamise finantseerimiseks tõstetakse kanalimakse veelgi.
Lisa kommentaar